Osa-aikainen työ - 05.02.2018 klo 12.47

Vastentahtoisesti osa-aikatyössä ahertavien toimeentulosta on huolehdittava

PAMin tutkimuspäällikkö Antti Vierto bloggaa käenpojista Siltasaaren Valopäissä. Kuva: Gettyimages

Työnantajat käyttävät osa-aikatyötä usein omista lähtökohdistaan unohtaen työntekijöiden tarpeen oikeudenmukaiseen ja elämiseen riittävään toimeentuloon, kirjoittaa PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto blogissaan.

Yrityksien tapa maksattaa työntekijöidensä palkkoja yhteiskunnan pussista ilmenee  selvityksestä Mulle, mulle ja sosiaaliluukulle. Matalista palkoista ja työsuhteiden heikentyvästä laadusta johtuva, erilaisten toimeentuloa täydentävien tukien käyttö palvelualojen työntekijöiden keskuudessa on yleistä.

PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto kirjoittaa, että osa-aikatyötä käytetään usein työnantajien lähtökohdista.

"Osa-aikatyö yksityisillä palvelualoilla - tutkimuksen mukaan esimerkiksi vähittäiskaupan osa-aikaisista lähes puolet on ollut tilanteessa, jossa työnantaja palkkaa uusia osa-aikatyöntekijöitä tarjoamatta lisätunteja palveluksessaan jo oleville osa-aikaisille", Verto kirjoittaa.

EU-vertailussa suomalainen vähittäiskauppa, majoitus- ja ravitsemistoiminta sekä kiinteistöala käyttävät osa-aikatyötä pääsiassa työantajien tarpeeseen, kun muualla osa-aikatyötä tehdään työntekijälähtöisesti.

"On tärkeää, että vastentahtoisesti osa-aikatyössä ahertavien toimeentulosta huolehditaan ja palkansaajien mahdollisuuksia kokoaikatyöhön kohennetaan."

Lue koko Käenpojat -kirjoitus Siltasaaren valopäät -blogista.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat