Työtaistelu - 29.11.2019 klo 15.30

Veikkauksen työntekijöiden työtaistelu toi sakot liitolle ja osastolle – ”Yksi kokonainen ammattikunta hävisi Suomesta”

Työntekijä pyöritti rulettia vielä tammikuussa Helsingin Kaivohuoneella. Veikkaus ilmoitti tuolloin yt-neuvotteluista, joiden piiriin kuului 1300 työntekijää. Kuva: Lehtikuva, Jussi Nukari

Veikkaus Oy:n päätös lopettaa ravintoloiden kasinopelitoiminta sai työntekijät suuttumaan. ”Työntekijöiden hermojen venyvyyttä ei kannata turhan pitkälle koetella”, ammattiosaston puheenjohtaja Arto Halonen sanoo.

Joskus tunteet kuohahtavat työelämässä. Niin kävi kasinopelinhoitajille ja myös muille Veikkauksen työntekijöille alkuvuonna, kun työnantaja ilmoitti muun muassa lopettavansa kasinopelipöydät kokonaan ravintoloista. Taloudellisesti kannattavien kasinopelipöytien sulkeminen ravintoloista ja Pelaamoista sekä muut suunnitelmat uhkasivat satojen työpaikkoja. Työntekijät ilmaisivat suuttumuksensa vajaan vuorokauden pituisessa mielenilmaisussa maaliskuussa. Siihen osallistui 331 työntekijää.

Palvelualojen työnantajat PALTA vei laittomaksi tulkitsemansa lakon työtuomioistuimeen, josta tuomio tuli tiistaina. PAMin ja ammattiosasto Kasinopelinhoitajat ry:n todettiin rikkoneen työrauhavelvoitettaan. Siitä seurasi sakot kummallekin. Oikeuden perustelujen mukaan PAM oli asettunut tukemaan työtaistelua, kun liitto oli verkkosivuillaan kertonut ulosmarssista paria tuntia etukäteen.

Oikeuden perustelujen mukaan työnantajalla on oikeus johtaa ja jakaa työtä ja erottaa työntekijöitä. Työtaistelu kohdistui tätä työehtosopimuksen työnjohtoa koskevaa pykälää vastaan.

PAMin lakimiehen Henry Vähtärin mukaan tuomion sisältö oli odotettu. Olihan Veikkauksen työehtosopimus voimassa tapahtumahetkellä.

”Työehtosopimuksen voimassaollessa tapahtuvissa työtaisteluissa työtuomioistuin tuomitsee käytännössä aina
hyvityssakot, mikäli työnantajaliitto niitä vaatii ”, Vähtäri sanoo.

Tuomion mukaan Kasinopelinhoitajat ry joutuu maksamaan Paltalle hyvityssakkoa 2500 euroa työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. PAM puolestaan tuomittiin maksamaan työnantajaliitolle 4000 euroa samasta syystä. Lisäksi ne joutuvat yhdessä maksamaan työnantajaliitolle oikeudenkäyntikuluista 3 600 euroa. Tuomiosta ei voi valittaa.

Kasinopelinhoitajat ry:n puheenjohtaja Arto Halosen on yhä vihainen ja surullinen Veikkauksen päätöksestä lopettaa taloudellisesti kannattava ravintolapelitoiminta. Kun Veikkauksella on monopoli, mikään muukaan yhtiö ei voi harjoittaa ravintoloissa kasinotoimintaa ruletti- ja korttipöytineen.

”Kokonainen ammattikunta hävisi Suomesta! Ravintoloiden kasinopelinhoitajat”, Halonen puuskahtaa.

”Noin 350 työntekijää sai lähteä”, hän kertoo yhteistoimintaneuvottelujen lopputuloksesta.

Hän korostaa, ettei ammattiosasto julistanut laitonta lakkoa. Sen sijaan osasto teki ulosmarssivia työntekijöitä suojaavan päätöksen eli totesi, ettei se pysty takaamaan työrauhaa. Osasto myönsi myös ns. aktiivirahaa mielenilmaukseen osallistumisesta. Vetoapua mielenilmaisuun toi ammattiliitto PROn julistama, Veikkauksen toimihenkilöihin kohdistunut lakko.

Takkiin siis tuli, mutta ammattiosaston puheenjohtaja katsoo, että mitta tulee joskus täyteen:

”Työntekijöiden hermojen venyvyyttä ei kannata turhan pitkälle koetella”, Halonen sanoo.

Laillinen lakko

• Kun työehtosopimus ei ole voimassa eli ollaan sopimuksettomassa tilassa, lakko on laillinen keino vauhdittaa työehtosopimusneuvotteluja tai ajaa muita asioita.

• Kun työehtosopimus on voimassa, lakolla on laillista ottaa kantaa johonkin selvästi työehtosopimuksen ulkopuoliseen asiaan. Esimerkkinä ovat myötätuntolakko ja poliittinen lakko. Myötätuntolakolla tuetaan jonkin toisen ammattikunnan työtaistelua. Poliittisella lakolla taas halutaan vaikuttaa johonkin yhteiskunnalliseen asiaan.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat