Yhteistoiminta - 08.03.2019 klo 10.00

Veikkauksen yhteistoimintaneuvottelut suututtavat työntekijöitä – työrauhaa voi olla vaikea turvata

Epäreilua ja turhauttavaa. Näin pamilaiset työntekijät kuvailevat Veikkauksessa käynnissä olevia yhteistoimintaneuvotteluita. Työntekijöiden ulosmarsseja on odotettavissa tänään perjantaina.

”Meille on viime päivien aikana saapunut runsaasti Veikkauksen yt-neuvotteluihin liittyviä yhteydenottoja. Jäsenet ovat erittäin huolissaan ja moni on vihainen yrityksen suunnitelmista lopettaa tuottava toiminta. Tilanne näyttää nyt johtavan työntekijöiden ulosmarsseihin”, kertoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Veikkaus aloitti tammikuussa 1 300 henkilöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Perusteluiksi mittaviin henkilöstövähennyksiin yritys on kertonut aikovansa siirtää toimintaansa enemmän digitaalisiin kanaviin.

PAMilaisia Veikkauksen työntekijöitä edustava Caswo Kasinopelihoitajat ry on valmistautunut ulosmarsseihin tänään perjantaina 8.3. klo 12.00. Tämän hetkisten tietojen perusteella ulosmarssit päättyvät klo 18.00.

PAMin jäsenten keskuudessa muun muassa pelipöytätoiminnan lopettaminen yli 160 ravintolasta ja Pelaamojen henkilöstön määrän vähentäminen koetaan erittäin epäreiluksi. Vaakalaudalla on 400 henkilön työtehtävät. Sijoittuminen ja työllistyminen vastaavanlaisiin työtehtäviin on käytännössä mahdottomuus, koska Veikkauksella on Suomessa yksinoikeus pelipöytätoimintaan.

”Se, että valtionyhtiö jättää voitollista tulosta tekevät työntekijät vaille työtä, on vastuutonta. Mikäli työntekijät ryhtyvät toimenpiteisiin työpaikalla, on meidän liittona vaikea siihen puuttua ja taata työrauha”, Selin toteaa.

Veikkauksen yt-neuvottelujen viimeiseksi neuvotteluajaksi on sovittu 15.3. Yrityksessä työskentelee noin 2000 työntekijää.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat