11.04.2017 klo 13.58

Veikkaus aloittaa jälleen yt-neuvottelut – pamilaisia niiden piirissä parikymmentä

Veikkauksessa työskentelee noin 2 000 työntekijää. Kuva: Veikkaus

Rahapeliyhtiö Veikkaus aloittaa lähes tuhatta työtekijää koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Yhtiön mukaan neuvottelujen taustalla on vuodenvaihteessa tapahtunut fuusio. Pääluottamusmies kertoo, että yt:t vaikuttavat väistämättä työilmapiiriin.

Rahapelejä Suomessa yksinoikeudella järjestävä Veikkaus aloittaa yhteistoimintaneuvottelut toista kertaa puolen vuoden kuluessa. Veikkauksen henkilöstömäärä on noin 2 000. Yhteistoimintaneuvottelut koskevat nyt 960 henkilön työtä eli lähes joka toista työpaikkaa yhtiössä. Työnantaja suunnittelee enimmillään 140 henkilön irtisanomista. Tämän lisäksi 20 henkilön tehtävänkuvaan ollaan tekemässä oleellisia muutoksia.

– Pamilaisia yt-neuvotteluiden piirissä on parisenkymmentä, kertoo pamilaisten pääluottamusmies Juha Inkeroinen.

Taustalla yhdistyminen

Veikkaus, RAY ja Fintoto yhdistyivät vuoden 2017 alussa uudeksi Veikkaus Oy:ksi. Marraskuusta 2016 alkaen käytiin yt-neuvottelut uuden organisaation rakentamisesta. Yt-neuvottelut päättyivät alkuvuonna 2017 lähes koko henkilöstön tehtävänkuvien muuttamiseen. Vielä tammikuussa henkilökuntaa rauhoiteltiin työpaikan säilymisellä.

– Koko talon työilmapiiri oli jo ennestään heikko, eihän tämä sitä ainakaan paranna, summaa Inkeroinen.

Muun muassa Ammattiliitto Pro on ottanut kiivaasti kantaa yt-neuvotteluihin. Tulevien neuvottelujen piirissä on 790 toimihenkilöä, joista suurin osa on Pron jäsenistöä.

– Vaikuttaa siltä, että yhdistämisen yksi tavoite oli kuitenkin henkilöstön vähentäminen. Tämä ei osoita valtion omistamalta yhtiöltä työllisyyttä tukevaa tai muutoinkaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa, toteaa Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja Else-Mai Kirvesniemi tiedotteessa.

Kerroimme Veikkauksen edellisistä yt-neuvotteluista Pam-lehden numerossa 2/17

Muokattu 11.4.2017 klo 14.11: Täsmennetty, että Veikkauksen 2016 yt:t käytiin marraskuusta alkaen.

Teksti: Lotta Jokinen

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle