Yhteistoiminta - 15.10.2021 klo 13.11

Veikkaus irtisanoo viidenneksen POS-toiminnon henkilökunnasta

Irtisanomisten laajuus yllätti pääluottamusmies Satu Lindströmin. Kuva: Ari Korkala

Kaksi kuukautta kestäneiden raskaiden yhteistoimintaneuvottelujen päätteeksi Veikkaus irtisanoo kaikkiaan 125-190 henkilöä. Lisäksi 14 pelisalia suljetaan eri puolilla Suomea ensi vuoden loppuun mennessä, valtaosa jo keväällä.

Irtisanomiset koskevat koko Point of sale (POS) -yksikön henkilökuntaa, muun muassa myyntipaikkapalveluja, pelisaleja, koulutusta, myynnin tukea ja esimiehiä. Irtisanomisten laajuus yllätti pääluottamusmies Satu Lindströmin eikä hän ole lopputulokseen lainkaan tyytyväinen.

”Euroja vastaan taistellessa ollaan kuitenkin selkä seinää vasten, oli niiden eurojen perusteet ja perustelut mitä tahansa.”

Veikkauksella on pitkiä työsuhteita ja koska pelisalit ovat vuokratiloissa, realisoituu suurin osa irtisanomisista puolen vuoden sisällä aloitetuista toimenpiteistä, Lindström jatkaa.

”Henkilöstön vähennystarvetta on perusteltu vastuullisuuteen liittyvillä toimilla, kuten peliautomaattien määrän vähentämisellä jo viime vuonna ja täystunnistautumisen tulemisella osaksi kaikkea pelaamista. Tunnistautumisen myötä on syntynyt dataa pelaajien käyttäytymisestä, josta näkyy, että iso osa pelaajista pelaa ns. ristiin useammassa pelipaikassa, ja tämä on myös työnantajan perusteena keskittää toimintaa ja sulkea saleja.”

Lindströmin mukaan monille niillekin, jotka saavat jäädä yhtiön palvelukseen, tiedossa on muutoksia.

”Jos työnantajan neuvotteluissa esittämät arviot sopimustuntien maltillisesta kasvattamisesta toteutuvat, niin voimme saada niiden osa-aikaisten, joilla sopimustunnit ovat pienet, tilannetta parannettua. Osalle yksikön henkilöstöstä työtehtävien määrä saattaa kasvaa ja tällöin on olennaista huolehtia työajan seurannasta ja työhyvinvoinnista.”

Veikkaus työllistää POS-yksikössä tällä hetkellä noin 670 työntekijää, jotka työskentelevät pelien parissa pelinhoitajina, pelisaliasiakaspalvelijoina ja myyntipaikkapalveluiden huoltoteknikoina. Lisäksi yksikkö työllistää noin 150 toimihenkilöä. Yhteistoimintaneuvottelut ovat viimeisten vuosien aikana tulleet yhtiön luottamushenkilöille hyvinkin tutuiksi. Rahapeliyhtiöiden yhdistymisestä lähtien Veikkauksessa on järjestetty yt-neuvotteluja vuosittain.

Veikkaus Oy on suomalainen rahapeliyhtiö, joka syntyi vuoden 2017 alussa, kun Fintoto, Raha-automaattiyhdistys (RAY) ja entinen Veikkaus yhdistyivät. Veikkaus tarjoaa monipuolisesti erilaisia rahapelejä, kuten lotto- ja vedonlyöntipelejä, raha-automaattipelejä, pöytäpelejä ja raaputusarpoja.

Katso tarkemmat yhteystiedot

Huom! Puhelinpalvelut ajalla 26.9.–28.10.
ma, ke ja pe klo 10–14.

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme