Yhteistoiminta - 22.12.2020 klo 14.30

Veljekset Keskinen Oy:n yt-neuvottelut päättyivät koko henkilöstön lomautukseen

Kuva: Lehtikuva/Santeri Viinamäki

Vaikka irtisanomisilta toistaiseksi vältyttiin, PAMin aluepäällikkö Marja Salmivuoren mukaan yt-neuvotteluprosessi ei kerro kesällä ennätystuloksen tehneen yrityksen arvostuksesta työntekijöitään kohtaan.

Veljekset Keskisessä käytiin marras-joulukuussa koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut, jotka päättyivät viime viikolla. Niiden seurauksena koko henkilöstö lomautetaan toistaiseksi tai kokonaan riippuen työnkuvasta ja/tai tehtävästä. Yhtiön palveluksessa on keskimäärin noin 350 vakituista työntekijää.

PAMiin on tullut Keskisen työntekijöiltä lukuisia huolestuneita yhteydenottoja sen jälkeen, kun henkilökunta sai tiedon yt-neuvottelujen lopputulemasta median välityksellä viime torstaina. Yhtiö kertoi lomautuspäätöksestä työntekijöille neljä päivää myöhemmin tiedotteella. Sen mukaan lomautukset toteutetaan työnkuva- ja tehtäväkohtaisesti porrastetusti siten, että riittävät palvelut normaalien aukioloaikojen puitteissa saadaan pidettyä yllä. Lomautuksen pituus voi olla päiviä, viikkoja tai pidemmän aikaa työnkuvasta riippuen.

”Vaikka irtisanomisilta vältyttiinkin, niin tämä yt-neuvotteluprosessi kokonaisuudessaan ei kerro työntekijöiden arvostamisesta. Työntekijät ovat olleet liittoon yhteydessä yt-neuvottelujen kaikissa vaiheissa, sillä he ovat olleet epätietoisia suunnitelluista toimenpiteistä ja syistä niiden takana”, PAMin Keski-Suomen ja Pohjanmaan aluepäällikkö Marja Salmivuori sanoo.

Yhtiön toimitusjohtaja Vesa Keskinen on kertonut yt-neuvottelujen syyksi tuotannolliset ja taloudelliset perusteet ja lisäksi töiden uudelleenjärjestelyt.

"Korona on vaikuttanut myyntiin sitä merkittävästi alentaen", hän kommentoi marraskuussa yt-neuvottelujen alkaessa.

Veljekset Keskisellä on mennyt viime vuosina taloudellisesti hyvin. Tilinpäätöstiedot vuodesta 2019 kertovat, että liikevaihto oli 106,4 miljoonaa, liiketulos 3,5 miljoonaa euroa ja nettotulos 2,5 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin liikevaihto oli samoissa lukemissa, liiketulos oli 3,1 miljoonaa euroa ja nettotulos 2,1 miljoonaa euroa.

Vesa Keskinen kertoi viime viikolla Ilkka-Pohjalaiselle tämän vuoden heinäkuun olleen kyläkaupan historian paras kuukausi.

”Muitakin vaihtoehtoja olisi voinut miettiä henkilöstön lomauttamisen sijaan. Samaan aikaan kun muissa yrityksissä työntekijöitä palkitaan koronavuodesta bonuksilla, nyt kiitoksena on lomautus”, Salmivuori ihmettelee.

Lomautukset toteutetaan alustavan arvion mukaan toukokuun loppuun mennessä. Salmivuoren mukaan työntekijöillä on nyt huolta ja pelkoa siitä, koituuko lomautuksista lisätyötä niille työntekijöille, jotka eivät kulloinkin ole lomautettuna.

”Eikö säästöä olisi voitu kohdistaa muualle, kuin kyläkaupassa itsensä koronalle päivittäin alttiiksi laittaviin työntekijöihin? Työntekijät olisivat halunneet kehittää mm. yrityksen verkkokauppaa ja varmasti säästökohteita olisi löytynyt muualta kuin vain työntekijöistä. Yrityksessä olisi tarvetta kehittää aitoa yhteistoimintaa yrityksen johdon ja työntekijöiden kesken”, hän jatkaa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle