Työelämä - 17.12.2020 klo 09.10

Verkkokauppa.comin 500 euron bonus nosti hymyn työntekijöiden huulille

Myyjä Arto Oksanen (vas.) suunnittelee ostavansa bonuksella lasten ja vaimon lahjoja jouluksi, pääluottamusmies Samu Virta aikoo puolestaan laittaa sen säästöön ja sijoituksiin. Kuva: Annina Mannila

Myyjä Arto Oksanen sekä pääluottamusmies Samu Virta iloitsevat työntekijöiden muistamisesta. He pitävät poikkeusvuoden johdosta maksettua bonusta osoituksena arvostuksesta.

Marraskuun lopulla Verkkokauppa.comin työntekijät saivat mieluisan sähköpostin. Siinä kerrottiin, että yritys oli päättänyt palkita kaikkia työntekijöitään 500 euron suuruisella bonuksella kiitoksena heidän työpanoksestaan poikkeusvuoden pyörteissä.

”Sen sähköpostin lukeminen kyllä piristi mieltä. Tuntui tosi hyvältä, että näinä vaikeina aikoina halutaan muistaa henkilökuntaa”, sanoo kodinkoneosaston myyjä Arto Oksanen. Hän on työskennellyt Verkkokauppa.comin Pirkkalan myymälässä lähes kolme vuotta.

”Itselleni tämän bonuksen suurin merkitys on siinä tunteessa, että meistä työntekijöistä välitetään ja meidän työpanos on huomattu”, hän jatkaa.

Kulunut vuosi on koetellut yrityksiä ja niiden työntekijöitä eri tavoin. Lisääntyneen verkko-ostamisen myötä Verkkokauppa.com kuuluu niihin firmoihin, joissa kauppa on tänä vuonna käynyt vilkkaasti.

Kiire, maskivelvoitteet, uudet myymäläkäytänteet ja pandemian tuoma epävarmuus ovat vaatineet koko henkilökunnalta ponnistuksia.

”Tämä on ollut rankka vuosi. Työntekijät ovat joustaneet ja auttaneet toisiaan esimerkiksi työskentelemällä ristiin rastiin osastoilla, kuvailee pääluottamusmies Samu Virta.

Hänen työajastaan suurimman osa vievät pääluottamusmiehen tehtävät, lopun ajan hän työskentelee myös Pirkkalan myymälässä vuorovastaavana.

Maskien käyttö on muuttanut asiakaspalvelutyötä. "Asiakkaiden ilmeitä on nyt vaikea lukea", sanoo Arto Koskinen. Kuva: Annina MannilaVirta iloitsi niin ikään bonuksesta, sekä siitä, että se päätettiin jakaa kaikille tasapuolisesti.

”Tosi hyvä fiilishän siitä tuli! Kaikkien työpanosta on tarvittu tänä vuonna. Tämä on ele yhteisöllisyydestä, ja kertoo siitä, että jokainen työntekijä on tälle yhteisölle tärkeä.”

Hän toivoo, että Verkkokauppa.comin maksama bonus kannustaisi vastaavanlaisiin tekoihin muitakin yrityksiä, joissa työskennellään korona-aikaan asiakaskontaktissa ja kiire painaa.

”Nyt olisi hyvä hetki miettiä muissakin yrityksissä sitä, miten he voisivat palkita työntekijöitään joustamisesta ja jaksamisesta tänä poikkeuksellisena vuonna”, Virta sanoo.

Teksti: Minna Raitapuro

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle