Koulutus - 06.04.2021 klo 12.02

Verkkokurssilta valmiuksia uhkaavien asiakkaiden kohtaamiseen

Kurssin käytyä tunnistaa, osaa varautua ja tietää toimintaperiaatteet eri tilanteissa. Kuva verkkokurssin kuvitusta.

Uhkaava asiakastilanne -lyhytkurssi on PAMin ja Kaupan liiton yhteistyönä tekemä aineisto itseopiskeluun. Sen avulla voi opetella vaikeiden asiakastilanteiden hallintaa ja ennakointia juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii.

Ihmisten lisääntynyt paha olo korona-aikana on näkynyt palvelualojen työpaikoilla asiakkaiden levottomuutena ja rauhattomuutena, taustoittaa PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä.

”Muun muassa asiakkaiden häiriökäyttäytyminen ja näpistykset ovat viimeisen vuoden aikana merkittävästi lisääntyneet.”

Uhkaavia ja vaarallisia asiakastilanteita voi opetella tunnistamaan, hallitsemaan ja ennakoimaan PAMin ja Kaupan liiton yhdessä toteuttamalla Uhkaava asiakastilanne -verkkokurssilla. Kurssi kehitettiin noin 10 vuotta sitten vastaamaan kauppojen lisääntyneeseen turvattomuuteen, Kähärä taustoittaa.

”Siihen aikaan kauppoihin – etenkin pieniin, myöhään auki oleviin liikkeisiin – tehtiin ryöstöjä eri puolilla Suomea todella paljon. Riskikohteita varkauksille olivat etenkin syrjässä olevat, yksittäiset myymälät. Asiaa ei helpottanut se, että työntekijä oli kaupassa usein yksin.”

Turvattomuuden ja väkivaltatilanteiden lisääntymisen vuoksi PAM ja Kaupan liitto halusivat tehostaa kaupan henkilökunnan koulutusta uhkaavien asiakkaiden kohtaamiseen, Kähärä jatkaa.

”Pienemmillä yrityksillä on heikommat mahdollisuudet kouluttaa henkilökuntaa. Haluttiin antaa kaikille mahdollisuus turvallisuuskoulutukseen.”

Kaupan liitonkin mukaan turvallisella työympäristöllä ja myymäläturvallisuuden eteen tehtävällä yhteistyöllä on suuri merkitys kaupan alan toimijoille.

”Kaikille avoin, helposti hyödynnettävä Uhkaava asiakastilanne -verkkokurssi sopii hyvin täydentämään vaikkapa uuden työntekijän perehdytysohjelmaa ja on hyvä kertaus myös kokeneille ammattilaisille”, kertoo Kaupan liiton johtava asiantuntija Terhi Kuljukka-Rabb.

Kurssi ei kuitenkaan korvaa työpaikan perehdytystä eikä pelkästään sen varaan voi jättää henkilökunnan kouluttamista väkivaltatilanteisiin, Kähärä muistuttaa.

Vuosi sitten kurssia päivitettiin vastaamaan entistä paremmin nykypäivän tarpeita. Kurssi on maksuton ja se kestää noin 20 minuuttia. Opiskeluun tarvitset tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen ja nettiyhteyden. Kurssille on kaikille avoin eikä siihen tarvitse ilmoittautua.

Opiskeluaineiston löydät osoitteesta: kauppa.fi/uhkaava-asiakastilanne.

 

Kauppa.fi-sivuston kävijädatassa Uhkaava asiakastilanne -verkkokurssi nousee viikoittain suosituimpien sisältöjen kärkeen. Esimerkiksi kurssin lopputestin aloittavalla sivulla on vierailtu vuoden aikana yli 7 000 kertaa.

 

Uusinta uutta

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle