Työttömyyskassa - 19.05.2020 klo 10.52

Viime viikolla työttömyyskassaan tuli 2372 uutta ansiopäivärahahakemusta, viikon aikana käsiteltiin yli 2 990

Kuva: GettyImages

Julkaisemme työttömyyskassan hakemus- ja käsittelymäärät viikoittain.

Koronapandemia on kasvattanut Palvelualojen työttömyyskassan hakemusmääriä rajusti. Maalis- ja huhtikuussa saapuneiden hakemusten määrä on suurempi kuin koko viime vuonna: 1.3. – 27.4. ensimmäisiä hakemuksia saapui yhteensä 22 478 kpl. Vuonna 2019 taas ensimmäisiä hakemuksia tuli 18 268 kpl eli keskimäärin 1 522 kpl kuukaudessa.

Viime viikon aikana työttömyyskassaan tuli 2372 ensimmäistä hakemusta. Ensimmäinen hakemus tarkoittaa hakemusta, jolla ansiopäivärahaa haetaan ensimmäistä kertaa tai yli 6 kuukauden tauon jälkeen.

Viikon aikana työttömyyskassassa käsiteltiin 2992 ensimmäistä hakemusta. Viime viikolla käsiteltiin noin huhtikuun puolessa välissä saapuneita ensimmäisiä hakemuksia. Hakemusten käsittelyaika oli 30 työpäivää. Kassan palvelulinjoille tuli 10 397 puhelua, joista 1272  puheluun pystyttiin vastaamaan.

Palvelualojen työttömyyskassa on hakenut erilaisia ratkaisuja hakemusten ripeämpään käsittelyyn. Hakemusten käsittelykapasiteettia on lisätty mm. sisäisillä työjärjestelyillä ja työprosessien nopeuttamisella.  Työttömyyskassa on myös rekrytoinut uusia työntekijöitä. Lisäksi liiton puolen henkilöstöä on siirtynyt auttamaan kassan työtehtävissä.

Julkaisemme joka viikko edellisen viikon aikana saapuneiden ja käsiteltyjen hakemusten määrät. Kerromme myös minkä verran jäsenten puheluihin vastattiin ja mikä on sen hetkinen hakemusten käsittelyaika. Keräämme tiedot yhteen paikkaan, josta on helppo seurata tilanteen kehittymistä. Katso lisätietoa täältä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat