05.04.2016 klo 17.41

Viruun ja Estoriaan saatiin viimein työehtosopimus

Virolaiset työntekijät marssivat SOK:n pääkonttorin eteen maaliskuun alussa osoittamaaan mieltään. Tuolloin erimielisyyksien takia keskeytyneet neuvottelut on nyt saatettu maaliin. Kuva: Olli Häkämies

SOK:n omistamien tallinnalaishotellien työntekijöitä koskevat tes-neuvottelut saatiin päätökseen kompromissin avulla. PAMissa työehtosopimuksen odotetaan edesauttavan jatkossa Viron palvelusektorin työntekijöiden järjestäytymistä ja työehtojen parantumista.

Original Sokos Hotel Virun ja Solo Sokos Hotel Estorian henkilöstöä edustava ammattiliitto ETKA ja SOK:n omistama AS Sokotel ovat lopultakin solmineet yrityskohtaisen työehtosopimuksen 31. maaliskuuta. ETKA kertoi asiasta verkkosivuillaan eilen. Jo yli vuoden jatkunut prosessi saatiin päätökseen ETKAn puheenjohtajan Elle Pütseppin ja AS Sokotelin toimitusjohtajan Anu Soosaarin neuvottelun tuloksena.

Viimeisimpänä kiistanaiheena olleet kerroshoitajien palkankorotusten ajankohdat saatiin sovittua siten, että ensi vuoden 2017 korotukset maksetaan kerroshoitajille 1.1. alkaen ja muille työntekijäryhmille 1.2. alkaen. Näin päästiin kompromissiin maaliskuun alussa neuvottelut katkaisseesta tilanteesta, jolloin työnantaja katsoi kerroshoitajien korotusten astuvan voimaan vasta helmikuun alusta, kun ne muille työntekijä ryhmille maksettiin tammikuusta tai jo aikaisemmin. Muut aiemmin erimielisyyttä aiheuttaneet asiat, kuten luottamusmiehen oikeudet, tauot, työvuorolistojen ilmoitusvelvollisuus ja parannukset pyhäpäivien käytäntöihin saatiin sovittua työntekijäpuolta tyydyttävällä tavalla.

Neuvottelujen katkettua maaliskuussa osapuolet veivät asian Viron valtakunnansovittelijalle, jonka kanssa sekä Soosaar että Pütsepp kävivät pohjakeskusteluja. Sovittelija ehdotti vielä kompromissin etsimistä kahden kesken. Muussa tapauksessa asian käsittely venyisi huomattavasti. Naiset saivat aikaa maaliskuun loppuun.

Järjestöasiantuntija Aki Rouhiainen pitää tulosta tärkeänä päänavaajana Viron palvelusektorin työntekijöiden työehtojen parantamisessa. Tällaisten esimerkkien kautta työntekijöiden kynnys järjestäytyä madaltuu huomattavasti, mikä edesauttaa uusien yrityskohtaisten tessien syntyä.
– Nyt tätä samaa mallia voidaan viedä muille työpaikoille. Että jos tämä toimii Virussa, niin miksei teilläkin, Rouhiainen selittää.

Hän onnittelee molempia osapuolia, mutta korostaa työntekijöiden roolia.
– Se, että porukka järjestäytyi ja vaati työnantajalta kunnioitusta oli tässä se ratkaiseva tekijä. Vaikka sopimuksella ei saada kuuta taivaalta työntekijöille, tietynlaisen kunnioituksen he tällä ansaitsivat. Se on jo iso voitto, kun tiedetään Viron työmarkkinoiden tilanne.
Rouhiainen toivoo, että Virun ja Estorian työntekijöiden runsas vaihtuvuus lähtisi tessin myötä laskuun.

PAM tukee ETKAn toimintaa osana lähialueyhteistyötä ja on seurannut takkuisia neuvotteluja tiiviisti. Sokotelin luottamusmiehet ovat tehneet yhteistyötä virolaisten kollegojensa kanssa.
– Kyllä meitä kiinnostaa se, että miten suomalainen yritys kohtelee työntekijöitään Virossa, Rouhiainen toteaa.

Pam-lehden uutinen neuvottelujen edellisestä käänteestä.

Teksti: Sini Saaritsa

Puhelinpalvelu ma–pe