Uutinen - 27.06.2018 klo 14.00
Työelämä

Vuokko Piekkalasta uusi valtakunnansovittelija

Valtioneuvosto on keskiviikkona valinnut kirkon työmarkkinajohtajan Vuokko Piekkalan valtakunnansovittelijan virkaan.

Oikeustieteen kandidaatti ja hallintonotaari Piekkala aloittaa tehtävässä elokuussa. Hänen nelivuotinen kautensa kestää elokuulle 2022.

Piekkala on tällä hetkellä kirkon työmarkkinajohtaja ja kirkkoneuvos. Piekkala seuraa tehtävässä Minna Hellettä, joka irtisanoutui huhtikuussa kesken kauden.

Piekkalan valinta ei tule yllätyksenä, sillä hänen nimensä on ollut esillä jo aiemmin keväällä. Tällä kertaa oli työnantajaleirin vuoro johtaa valintaa uudesta valtakunnansovittelijasta. Käytännön mukaan valittavan on saatava kannatusta myös toiselta osapuolelta, tässä tapauksessa työntekijöiden puolelta.

Valtakunnansovittelija sovittelee työriitoja. Hän on puolueeton virkamies, jonka työsarja alkaa etenkin silloin, kun työmarkkinajärjestöjen työ- ja virkaehtosopimukset ajautuvat pattitilanteeseen ja työrauha on uhattuna. Valtakunnansovittelijan virkaan haki yhteensä neljä henkilöä.