Uutinen - 20.11.2014 klo 16.53

Walmart: Omistajien ja työntekijän välissä miljoonia työvuosia

Jättiketjun intialainen työntekijä ansaitsisi omistajasuvun omaisuuden 150 miljoonan vuoden työllä.

Maailman suurimman vähittäiskaupan ketjun Walmartin työntekijät osoittivat keskiviikkona mieltään eri puolilla maailmaa.

Kymmenessä eri maassa järjestettyjen mielenilmauksien vaatimukset vaihtelivat maittain, mutta jokaisessa vaadittiin yhtiön omistajasuvulta Waltoneilta elämiseen riittävää palkkaa ja parempia työehtoja.

Peräti 2,2 miljoonaa ihmistä työllistävä Walmart on maailman suurin yksityinen työnantaja ja liikevaihdoltaan maailman suurin yritys. Se on kuitenkin tullut tunnetuksi miljardivoittojen maksajana omistajilleen samalla, kun yhtiön työntekijöiden palkka ei riitä elämiseen.

”Olen huolissani siitä, miten saan maksettua ruokaostokseni tällä viikolla. Samaan aikaan Alice Walton maksoi 200 miljoonaa dollaria luksuskiinteistöstä New Yorkissa”, sanoi yhdysvaltalainen Walmartin työntekijä Emily Wells Palvelualojen maailmanliiton UNI Global Unionin uutisessa.

”Waltonin perhe on tuloeroihin liittyvien ongelmien keskiössä. He vahingoittavat globaalia taloutta ja kaikkien meidän perheitä.”

Huonojen palkkojen lisäksi Walmart-ilmiössä onkin kyse myös maaillman- ja kansantalouksista. Laskelmien mukaan Walmartin alipalkattujen työntekijöiden toimeentulo-ongelmat maksoivat veronmaksajille viime vuonna pelkästään Yhdysvalloissa 7,8 miljardia dollaria.

Waltonien suvun 150 miljardin omaisuus kasvaa kahdeksalla miljoonalla dollaria päivässä. Mielenilmauksissa muistutettiin, kuinka brasilialaiselta Walmartin työntekijältä vastaavan omaisuuden tienaamiseen kestäisi 30 miljoonaa vuotta. Intiassa Best Price -nimellä toimivan yhtiön kollegalta kuluisi samaan urakkaan 150 miljoonaa vuotta.

Mielenilmauksia järjestettiin PAMin kansainvälisen kattojärjestön UNI Global Unionin tuella muun muassa Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Intiassa, Etelä-Afrikassa ja Meksikossa.

Walmart kisaa jälleen kerran myös keskiviikkona käynnistyneen Public Eye -äänestyksen ”Lifetime Worst Corporation Award” -kategoriassa. Suomennettuna kyseessä on ”palkinto elämäntyöstä surkeimpien suuryritysten sarjassa”.

Tämänvuotisessa äänestyksessä Walmartia syytetään muun muassa alihankintaketjuun liittyvän vastuun pakoilusta Bangladeshin Rana Plazan vaatetehtaan romahtamisessa. Onnettomuudessa kuoli 1 138 työntekijää vuonna 2013.

Teksti: Matias Manner (deleted)