Toimeentulo - 01.11.2017 klo 11.59

Yhteiskunta kompensoi palkkaköyhyyttä lähes 400 miljoonalla

PAMin ekonomisti Antti Koskela ja PAMille tutkimuksen tehnyt Niina Tanner kirjoittavat Helsingin Sanomissa (1.11.), että osa-aikatyötä teetetään veronmaksajien piikkiin. Pieniä ansioita kompensoidaan yhteiskunnassa lähes 400 miljoonalla eurolla.

PAMin ekonomisti Antti Koskela ja tutkimuksen PAMille tehnyt Niina Tanner kirjoittavat Helsingin Sanomien Vieraskynä-kirjoituksessa (1.11.), että voittoa tuottavan yrityksen osa-aikaisille työntekijöille maksettavan sosiaaliturvan voi nähdä eräänlaisena yritystuen muotona. Jos palkkaa on täydennettävä so¬siaaliturvalla, kyseessä on matalan palkkatason tukemiseen tarkoitettu tulonsiirto veronmaksajilta yrityksille.

Pienistä palkoista ja osa-aikatyöstä koituu kustannuksia yhteiskunnalle. Riittämättömien ansioiden kompensoimiseen käytetty yhteiskunnan maksama summa oli karkeasti laskien yhteensä lähes 400 miljoonaa euroa vuodessa.

Koskelan ja Tannerin mukaan elinkustannuksiin nähden riittämättömiä palkkoja perustellaan usein työllistämispoliittisilla tavoitteilla. Taustalla on oletus siitä, että kun osa työntekijöistä saa elämiseen riittämätöntä palkkaa, työntekijöitä rekrytoidaan aiempaa enemmän ja työllisyysaste nousee.

Koskela ja Tanner tuovat kirjoituksessaan esille, että yleisin osa-aikaisen työnteon syy on kokoaikatyön puuttuminen. Paremman vaihtoehdon puutteessa osa-aikatyötä tekevien joukossa ovat yliedustettuina erityisesti naiset, keski-ikäiset ja vähän koulutetut.

Tutustu: Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Niina Tannerin ”Mulle, mulle - ja sosiaaliluukulle” Palkkatyököyhyyden taloudelliset kustannukset veronmaksajille –selvitys

Lue lisää: Kaupalla on palkanmaksuvaraa – maksattaa työntekijöidensä toimeentuloa yhteiskunnalla

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme