18.08.2016 klo 12.22

Zaran työntekijät onnistuivat järjestytymään Manhattanilla

Zara-vaatekaupan Manhattanin kahdeksan myymälän työntekijät järjestäytyvät ammattiliittoon. Yhtiö suhtautuu siihen puolueettomasti, mikä on harvinaista Yhdysvalloissa.

Zaran työntekijöiden päätös on merkittävä, sillä ammatillinen järjestäytyminen on Yhdysvalloissa vähäistä. Vähittäiskaupan työntekijöistä kuului viime vuonna ammattiliittoon 5,3 prosenttia, kertoo Yhdysvaltain työvoimaviranomaisten tilasto.

Yksi syy tähän on työnantajien usein kovakin painostus ammattiliittoja vastaan. Moni yritys käyttää suuria summia erilaisten ay-toiminnan häirintään erikoistuneiden konsulttitoimistojen palveluihin. Jopa suomalainen Huhtamäki maksoi liki 400 000 euroa ay-toiminnan estämisestä tehtaallaan Kaliforniassa.

Lisäksi ammattiliiton jäsenyyden lakien mukainen rekisteröinti Yhdysvalloissa vaatii, että yli puolet työntekijöistä tukee ammattiosaston perustamista.

Nyt enemmistö Zaran kahdeksan Manhattanin myymälän yli tuhannesta työntekijästä päätti järjestäytyä. He haluavat kaupan työntekijöiden UFCW-liiton RWDSU-osaston edustavan heitä. Yksikään Zaran myymälä Yhdysvalloissa ei ole ollut aiemmin järjestäytynyt.

Ay-toiminnan käynnistäminen onnistui, sillä Zaran omistava espanjalainen Inditex-yhtiö piti lupauksensa suhtautua puolueettomasti järjestäytymishankkeeseen.

Vaatekaupan jätti Inditex on solminut palvelualan ammattiliittojen maailmanjärjestö UNI Global Unionin kanssa kansainvälisen puitesopimuksen, jossa yhtiö lupaa kunnioittaa järjestäytymisoikeutta ja oikeutta työehtosopimusneuvotteluihin.

”Zaran tapa tunnustaa työntekijöiden järjestäytymisoikeus ilman häirintää on viesti kaikille vähittäismyyntiyhtiöille - voitte menestyä ja silti kunnioitata työntekijöidenne oikeuksia”, sanoo Gemma de Leon Lopresti, RWDSU:n Manhattanin osaston puheenjohtaja.

UNI Global Unionin kaupan alan johtaja Alke Boessiger sanoo, että kansainväliset puitesopimukset eivät ole vain pala paperia. ”Siinä on kyse pohjan rakentamisesta vuoropuhelulle sekä suhteiden rakentamisesta työntekijöiden ja yritysten välille, jotta ay-oikeuksia kunnioitetaan ja ne toteutuvat.”

Teksti: Heikki Jokinen

Puhelinpalvelu ma–pe