Hyppää sisältöön

Ammattiliitto PAM selkokielellä

PAM on ammattiliitto niille, jotka ovat töissä yksityisillä palvelualoilla. Voit liittyä PAMiin, jos olet esimerkiksi myyjä, kokki, siivooja tai vartija.

Työntekijän kannattaa aina liittyä ammattiliittoon. Liitosta saat apua ja tukea, jos sinulla on ongelmia työpaikalla. Liitosta saat myös koulutusta ja tietoa työelämästä.

Mikä on ammattiliitto?

Ammattiliitto on työntekijöiden oma järjestö. Ammattiliiton tavoite on tehdä työelämästä parempi työntekijöille.

Ammattiliitto PAM neuvottelee työnantajien kanssa paremmista työehdoista. Työehtoja ovat esimerkiksi palkka, lomat ja työaika.

Jos sinulla on ongelma työssä, voit saada apua ammattiliitosta. Ongelma työssä voi olla esimerkiksi se, että työnantaja kohtelee sinua epäreilusti.

Ammattiliitto tuo työntekijöiden tarpeita esiin yhteiskunnassa ja yrittää vaikuttaa myös lakeihin. PAM esimerkiksi kirjoittaa lausuntoja tai kertoo kansanedustajille, mikä jossakin lakiehdotuksessa on hyvää ja mikä huonoa palvelualojen työntekijöille.

Suomessa kaikilla ihmisillä on oikeus kuulua ammattiliittoon. Suomen laki määrää, että ihmistä ei saa kohdella huonosti siksi, että hän kuuluu ammattiliittoon.

Liity PAMin jäseneksi

PAM on ammattiliitto niille, jotka ovat töissä palvelualan yrityksissä. Voit liittyä PAMiin, jos olet esimerkiksi myyjä, kokki, siivooja tai vartija.

Työntekijän kannattaa aina liittyä ammattiliittoon. Liitosta saat apua ja tukea, jos sinulla on ongelmia työpaikalla. Liitosta saat myös koulutusta ja tietoa työelämästä.

Haku