Hyppää sisältöön
Selkokieli » Jäsenmaksu ja omat tiedot

Jäsenmaksu ja omat tiedot selkokielellä

Muista pitää omat tietosi aina ajan tasalla ja maksaa jäsenmaksu ajoissa. Tällä sivulla kerrotaan, miten maksat jäsenmaksun. Sivulla on ohjeita myös siihen, milloin sinun pitää päivittää omat tietosi ja miten voit tehdä sen.

Mitä jäsenyys maksaa?

PAMin jäsenmaksu on 1,5 prosenttia bruttopalkastasi. Bruttopalkka tarkoittaa palkkaa ennen veroja. Jos saat palkkaa esimerkiksi 1000 euroa kuukaudessa, jäsenmaksusi on 15 euroa kuukaudessa. Työnantaja voi maksaa jäsenmaksun suoraan palkastasi. Jos haluat, voit maksaa jäsenmaksun itse.

Jos sinulla on useita työsuhteita, maksa jäsenmaksu kaikista työsuhteistasi. Jos et ole maksanut jonkin tietyn työsuhteesi jäsenmaksua, et voi saada esimerkiksi oikeusapua, jos juuri siinä työsuhteessa tulee ongelma.

Jäsenmaksulaskuri

Syötä kuukausipalkkasi ennen veroja, niin saat tietää jäsenmaksun määrän.

Näin maksat jäsenmaksun

Jäsenmaksun voi maksaa kahdella tavalla. Voit itse päättää, kumpi on sinulle sopivampi tapa:

  1. Kun liityt PAMiin, voit samalla valtuuttaa työnantajasi maksamaan jäsenmaksun palkastasi. Suurin osa PAMin jäsenistä tekee näin.
  2. Voit maksaa jäsenmaksun itse.

Sinun ei tarvitse maksaa jäsenmaksua siltä kuukaudelta, jona liityt jäseneksi. Jos liityt jäseneksi esimerkiksi 10. syyskuuta, sinun tarvitsee maksaa jäsenmaksu vasta lokakuun palkasta. Liittymiskuukausi on siis sinulle ilmainen. Liittymiskuukausi ei kuitenkaan ole ilmainen, jos olet vuoden sisällä eronnut ja liittynyt jäseneksi uudelleen.

Jos sinulla on kysymyksiä jäsenmaksusta, soita jäsenpalvelun numeroon 030 100 600 tai lähetä viesti asiointipalvelussa. Palvelu ei ole selkokielinen.

Päivitä tietosi ja ilmoita muutoksista

Pidä tietosi ajan tasalla. Saamme automaattisesti tiedon vain siitä, jos osoitteesi muuttuu. Emme saa tietoa, jos vaihdat työpaikkaa, nimeä, ammattia, sähköpostia tai puhelinnumeroa. Sinun täytyy itse muistaa päivittää tietosi, jos jokin näistä muuttuu.

Jos vaihdat työpaikkaa, valtuuta uusi työnantajasi maksamaan jäsenmaksu palkastasi. Voit tehdä valtuutuksen täyttämällä lomakkeen PAMin asiointipalvelussa tai soittamalla PAMin jäsenpalveluun.

Ilmoita meille jaksosta, jonka aikana et saa palkkaa. Voit saada vapautuksen jäsenmaksusta esimerkiksi, jos olet vanhempainvapaalla, opintovapaalla, työttömänä tai pidemmän aikaa sairaana. Jäsenyytesi pysyy kunnossa, kun tiedämme jaksosta ilman palkkatuloja.

Ilmoita muutoksista PAMin asiointipalvelussa. Palvelu ei ole selkokielinen. Voit myös soittaa jäsenpalveluun ja ilmoittaa muutoksista puhelimessa. Jäsenpalvelun numero on 030 100 600.

Lue lisää yleiskielisillä sivuilla

Liity jäseneksi

Lomake ei ole selkokielinen.

Haku