Hyppää sisältöön

Työsuhdeneuvonta ja oikeusapu

Jos sinulla on ongelmia työpaikalla tai mitä tahansa kysymyksiä työelämästä, voit olla yhteydessä meihin. Kun olet PAMin jäsen, neuvomme sinua ilmaiseksi.

Autamme sinua esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • Työnantaja ei ole maksanut sinulle palkkaa.
  • Työnantaja on maksanut sinulle liian vähän palkkaa.
  • Et ymmärrä, mitä työsopimuksessasi lukee.
  • Työnantaja on antanut sinulle potkut ilman perusteita.
  • Et ole varma, millaisia lisiä työnantajan pitäisi maksaa sinulle.

Tee näin, jos sinulla on ongelmia työsuhteessa

  1. Kerro asiasta esihenkilöllesi. Pyydä, että hän korjaa asian.
  2. Jos se ei auta, puhu työpaikkasi luottamusmiehen kanssa.
  3. Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä tai ongelma ei ratkea, ota yhteyttä PAMin työsuhdeneuvontaan. Me autamme sinua.

Voit olla yhteydessä työsuhdeneuvontaan näin:

  • Soita numeroon 030 100 620 arkena kello 10–14.
  • Lähetä viesti asiointipalvelussa.
  • Varaa aika aluetoimistolle.

Entä jos ongelma työpaikalla ei ratkea? 

Annamme sinulle ensin neuvoja, joiden avulla voit yrittää ratkaista asian itse. Jos neuvot eivät riitä, asiantuntijamme voi olla suoraan yhteydessä työnantajaasi.

Jos keskusteleminen ei ratkaise ongelmaa, voit saada oikeusapua PAMin juristilta. Se tarkoittaa, että saat tukea ja neuvontaa, jos ongelmaa täytyy mahdollisesti käsitellä oikeudessa. Voimme myös maksaa oikeudenkäyntikulusi, jos asia täytyy viedä oikeuteen.

Näin käsittelemme riitoja

1. Pyydämme sinulta luvan hoitaa asiaasi

  • Anna meille lupa selvittää riitaa. Sinun täytyy antaa meidän kertoa työnantajallesi kaikki tärkeät tiedot, jotka liittyvät riitaan.

2. Asiantuntija selvittää asiaa

  • PAMin asiantuntija ottaa yhteyttä työnantajaasi. Hän voi ottaa yhteyttä myös viranomaisiin, jos työnantajasi rikkoo lakia tai muita määräyksiä.
  • Asiantuntija keskustelee työnantajasi kanssa.
  • Jos asia ei ratkea, asiantuntija puhuu PAMin juristille.

3. Saat oikeusapua PAMin juristilta

  • Juristi päättää, kannattaako asia viedä oikeuteen.

4. Asiaa käsitellään oikeudessa

  • Molemmat puolet kertovat oikeudessa oman näkemyksensä ja esittävät todisteet.
  • Tuomari antaa päätöksen.

5. Asian käsittely päättyy

  • Asia päättyy, kun tuomio on lopullinen eikä siitä voi enää valittaa.

Milloin voin saada oikeusapua? 

Voit saada oikeusapua, jos kaikki nämä asiat pätevät sinuun:

  • Olet ollut PAMin jäsen vähintään 6 kuukautta ennen kuin sinulle tuli riitaa työnantajasi kanssa. Oletko siirtynyt toisesta ammattiliitosta PAMiin? Silloin riittää, että olet ollut PAMin jäsen 3 kuukautta ja sitä ennen toisen liiton jäsen vähintään 3 kuukautta.
  • Olet maksanut jäsenmaksusi säännöllisesti koko jäsenyyden ajan.
  • Kerrot PAMille kaikki tarpeelliset tiedot ja suostut ensin neuvottelemaan työnantajasi kanssa.
  • Olet PAMin jäsen koko sen ajan, kun asiaa käsitellään.

Jos häviät riidan, PAM maksaa kaikki oikeudenkäyntikulut. PAM maksaa silloin myös työnantajan oikeudenkäyntikulut. Jos työnantaja häviää, hän maksaa kulunsa itse. Et joudu itse maksamaan oikeudenkäynnistä mitään.

Et voi saada oikeusapua jälkeenpäin. Jos olet jo itse haastanut työnantajasi oikeuteen, PAM ei voi auttaa sinua. Ota siis aina ensin yhteyttä PAMiin.

Emme myönnä oikeusapua tai voimme perua sen, jos

  • emme tavoita sinua
  • et anna meille tietoja, jotka tarvitsemme
  • annat meille vääriä tietoja
  • et suostu sovintoon, jonka olemme neuvotelleet työnantajan kanssa
  • palkkaat oman juristin muualta
  • et ole maksanut jäsenmaksujasi säännöllisesti.

Opiskelija ei voi saada oikeusapua

Jos olet opiskelijajäsen, et maksa jäsenmaksua. Siksi et voi saada oikeusapua. Oletko ensin ollut opiskelijajäsen ja sen jälkeen varsinainen jäsen? Voit saada oikeusapua, jos olet ollut varsinainen jäsen kolme kuukautta ennen kuin riita työnantajan kanssa alkoi.

PAMin jäsenyys tuo turvaa työelämään

PAMin jäsenenä saat tietoa työelämästä ja apua, jos työpaikalla on ongelmia.

Viimeksi päivitetty: 08.06.2026

Haku