Selkokieli » Jäsenyys » Ruokalähetille Ruokalähetille Jos olet ruokalähetti, liity PAM Couriers Finlandiin. Se on PAMin ammattiosasto ruokaläheteille. Yhdessä voimme muuttaa työelämää reilummaksi ruokaläheteille! Liity PAM Couriers Finlandiin Haluamme parantaa ruokalähettien asemaa. Emme pysty siihen yksin, vaan tarvitsemme mahdollisimman monta ruokalähettiä mukaan PAM Couriers Finlandiin. Suomen laki sanoo, että kaikki saavat kuulua ammattiliittoon. Sinulle ei siis voi tulla mitään ongelmia siitä, että kuulut PAM Couriers Finlandiin. Liity tästä, jos olet yrittäjä Liity tästä, jos olet työsuhteessa Lomakkeet eivät ole selkokielisiä. Jäsenyydestä on paljon hyötyä Tarjoamme sinulle monenlaisia palveluita ja etuja. Saat esimerkiksi tukea silloin, jos sinulla on töissä ongelmia. Saat myös alennuksia monissa paikoissa. Lue lisää jäsenten palveluista ja eduista Mitä jäsenyys maksaa? Jäsenmaksu työsuhteessa oleville jäsenille on 1,5 prosenttia bruttopalkasta. Jäsenmaksuun kuuluu myös Palvelualojen työttömyyskassan jäsenyys. Liiton jäsenmaksu on yrittäjinä työskenteleville läheteille 10 euroa kuukaudessa vuonna 2026. Lähetämme sinulle postissa ohjeet siihen, miten voit maksaa jäsenmaksun. Voiko ruokalähetti kuulua myös työttömyyskassaan? Ruokalähetit tällä hetkellä Suomessa usein yrittäjiä. Yrittäjät eivät valitettavasti voi kuulua Palvelualojen työttömyyskassaan. Suomessa yrittäjät voivat kuulua yrittäjien työttömyyskassaan. Liity yrittäjäkassaan osoitteessa yrittajakassa.fi. Sivusto ei ole selkokielinen. Jos ruokalähetti on työsuhteessa jossain, silloin hän ei ole pelkästään yrittäjä. Jos olet työsuhteessa ja haluat liittyä PAMiin, liity tästä. Mikä on PAM Couriers Finlandin tavoite? PAM Couriers Finland haluaa koota ruokalähetit yhteen. Haluamme parantaa lähettien oikeuksia ja asemaa yhteiskunnassa. On tärkeää, että mahdollisimman moni lähetti liittyy PAM Couriers Finlandiin! Lähetillä täytyy olla samat oikeudet kuin muilla Lähetellä ei ole työelämässä samoja oikeuksia, jotka muiden alojen työntekijöillä on. Meidän mielestämme myös ruokalähetillä pitää olla samat oikeudet kuin muilla. Tavoitteemme on tehdä työehtosopimus, jossa sovitaan yhteiset säännöt ruokaläheteille ja alustayrityksille. Työehtosopimuksessa pitäisi sopia esimerkiksi siitä, kuinka paljon alustayrityksen täytyy vähintään maksaa läheteille. Suomessa ei vielä ole tällaista sopimusta. Me haluamme, että sellainen sopimus tehdään mahdollisimman pian. Liity lähettijäseneksi Täytä tämä lomake, jos olet yrittäjä. Täytä lomake Lomake ei ole selkokielinen. Liity työsuhteiseksi jäseneksi Täytä tämä lomake, jos sinulla on työsuhde. Täytä lomake Lomake ei ole selkokielinen.