Selkokieli » Jäsenyys » Mikä on ammattiliitto? Mikä on ammattiliitto? Ammattiliitto on työntekijöiden oma järjestö. Ammattiliiton tavoite on tehdä työelämästä parempi työntekijöille. Ammattiliitto neuvottelee työnantajien kanssa paremmista työehdoista. Työehtoja ovat esimerkiksi palkka, lomat ja työaika. Ammattiliitto, kuten PAM, auttaa sinua, jos sinulla on ongelma työpaikalla. Ongelma voi olla esimerkiksi se, että työnantaja kohtelee sinua epäreilusti. Ammattiliitto tuo työntekijöiden tarpeita esiin yhteiskunnassa. Ammattiliitto yrittää vaikuttaa myös lakeihin. Ammattiliitto esimerkiksi kirjoittaa lausuntoja tai kertoo kansanedustajille, mikä jossakin lakiehdotuksessa on hyvää ja mikä huonoa työntekijöille. Suomessa jokaisella ihmisellä on oikeus kuulua ammattiliittoon. Suomen laki määrää, että ihmistä ei saa kohdella huonosti siksi, että hän kuuluu ammattiliittoon. Liity PAMin jäseneksi PAM on ammattiliitto niille, jotka ovat töissä palvelualan yrityksissä. Voit liittyä PAMiin, jos olet esimerkiksi myyjä, kokki, siivooja tai vartija. Työntekijän kannattaa aina liittyä ammattiliittoon. Liitosta saat apua ja tukea, jos sinulla on ongelmia työpaikalla. Liitosta saat myös koulutusta ja tietoa työelämästä. Lue lisää ja liity Viimeksi päivitetty: 08.06.2026