Hyppää sisältöön
Selkokieli » Tietoa työelämästä » Erilaiset työsuhteet

Erilaiset työsuhteet 

Työsuhteita on monenlaisia. Esimerkiksi se vaihtelee, kuinka paljon töitä työntekijä tekee päivän tai viikon aikana. Lue täältä, mitä tarkoittaa, että työsuhde on vakituinen, määräaikainen, kokoaikainen tai osa-aikainen. 

Vakituinen työsuhde 

Vakituinen työsuhde on voimassa toistaiseksi. Työnantaja ja työntekijä eivät siis ole sopineet, milloin työ päättyy. Työsopimus on voimassa, kunnes työntekijä tai työnantaja irtisanoo sen. Molempien täytyy silloin noudattaa irtisanomisaikoja. Se tarkoittaa, että työ ei pääty heti, jos jompikumpi irtisanoo työsuhteen. 

Määräaikainen työsuhde 

Määräaikainen työsopimus on voimassa tietyn ajan. Se jatkuu joko tiettyyn päivään asti tai niin kauan, että työntekijä on tehnyt valmiiksi sen työn, josta on sovittu. Työnantaja ja työntekijä sopivat työsuhteen alussa, kuinka pitkään työsuhde kestää. 

Määräaikaista sopimusta ei saa tehdä ilman syytä. Määräaikaisuuden syy voi olla jokin näistä: 

  • Olet jonkun sijainen 
  • Olet mukana määräaikaisessa projektissa 
  • Teet yksittäisen työkeikan 
  • Opintoihisi kuuluu harjoittelu työpaikalla
  • Opiskelet oppisopimuksella ammattiin
  • Työ on kausiluonteista eli myyt esimerkiksi marjoja kesällä torilla 
  • Muu syy, joka liittyy työnantajan toimintaan tai siihen, millaista työ on. 

Työnantaja ei saa tehdä monta määräaikaista työsuhdetta peräkkäin ilman hyvää syytä. Se on kiellettyä. Määräaikaisuudelle täytyy aina olla jokin perustelu. Jos perustelu ei ole asiallinen, työsopimus on voimassa toistaiseksi, vaikka sopimuksessa lukee, että se on määräaikainen. 

Jos itse haluat nimenomaan määräaikaisen työsopimuksen, saat pyytää sitä. Lain mukaan työntekijä saa itse pyytää, että sopimuksesta tehdään määräaikainen. 

Määräaikaista sopimusta ei saa irtisanoa 

Jos työntekijä ja työnantaja ovat tehneet määräaikaisen sopimuksen, heidän täytyy molempien noudattaa sitä. Työnantaja ei siis saa irtisanoa sinua, jos sinulla on määräaikainen sopimus.  

Sinäkään et saa irtisanoutua työstä, jos sinulla on määräaikainen sopimus. Jos irtisanoudut, voit joutua maksamaan korvauksia työnantajalle. Usein asiasta on kuitenkin mahdollista sopia yhdessä. Jos haluat lopettaa työn ennen kuin sopimus päättyy, puhu asiasta työnantajasi kanssa. 

Jos sinusta tuntuu, että työsi on määräaikainen ilman hyvää syytä, kysy asiasta työpaikkasi luottamusmieheltä tai ammattiliitostasi. 

Kokoaikainen työsuhde 

Kokoaikainen työsuhde eli kokoaikatyö tarkoittaa, että teet työtä koko työpäivän yleensä viitenä päivänä viikossa. Teet työtä enintään 8 tuntia päivässä eli 40 tuntia viikossa. Yleensä työaika on noin 7,5 tuntia päivässä eli 37,5 tuntia viikossa. 

Osa-aikainen työsuhde 

Osa-aikainen työsuhde eli osa-aikatyö tarkoittaa, että teet työtä vain osan työpäivästä tai osan työviikosta. 

Jos olet osa-aikainen työntekijä, sinulla on oikeus lisätyöhön. Se tarkoittaa, että jos työnantajasi tarvitsee lisää työntekijöitä, hänen täytyy ensin tarjota sinulle lisää työtunteja. Vasta sen jälkeen hän saa palkata uusia työntekijöitä. 

Lue lisää lisätyöstä osa-aikaisille työntekijöille. Sivu ei ole selkokielinen. 

Jos haluat tehdä enemmän työtunteja kuin mitä työsopimuksessasi lukee, kerro se työnantajalle. 

Vuokratyö 

Vuokratyö tarkoittaa, että vuokrafirma palkkaa sinut tekemään töitä toiselle työnantajalle. Vuokrafirma on silloin työnantajasi, vaikka teet töitä toiselle yritykselle. 

Oppisopimus 

Oppisopimus tarkoittaa, että opiskelet ammatin samalla, kun käyt töissä. Teet työnantajan kanssa määräaikaisen työsopimuksen. Opit suurimman osan asioista työpaikalla. Välillä käyt koululla opiskelemassa. Saat työstä palkkaa ja työkokemusta. 

Yrittäjyys 

Jos haluat olla itse oma työnantajasi, voit perustaa yrityksen. Yrittäjällä on paljon velvollisuuksia ja vastuuta. Jos perustat yrityksen, sinun täytyy esimerkiksi itse huolehtia eläkemaksuistasi ja työttömyysturvastasi. 

Yrittäjällä on kuitenkin myös paljon vapautta. Yrittäjä voi esimerkiksi itse päättää, milloin hän tekee töitä. 

Nollatuntisopimusta ei saa tehdä  

Yksityisillä palvelualoilla ei saa tehdä nollatuntisopimuksia. Nollatuntisopimus tarkoittaa, että työn määrä voi vaihdella paljon ja välillä töitä ei ole välttämättä ollenkaan. 

Nollatuntisopimuksessa voi lukea esimerkiksi, että töitä on 0–40 tuntia viikossa. Se tarkoittaa, että sinulla ei ole välttämättä ollenkaan töitä joka viikko. Jollain toisella viikolla töitä voi olla paljon. Jos työnantaja on tehnyt sinulle sellaisen sopimuksen, hän toimii väärin. 

Tarvittaessa töihin kutsuttava työntekijä 

Sellaisen sopimuksen saa tehdä, jossa lukee, että teet töitä vain, kun työnantaja erikseen kutsuu sinut töihin. Silloin olet tarvittaessa töihin kutsuttava työntekijä. 

Viimeksi päivitetty: 08.06.2026

Haku