Suojautuminen tartunnalta työssä


Seuraa työnantajasi viestintää ja annettuja ohjeistuksia koronaviruksen tartuntojen estämiseksi. Jos sinua mietityttää jokin, kysy. Kysyä voit työpaikallasi työnantajalta, työsuojeluvaltuutetulta tai luottamusmieheltä. Apua voi olla myös alla olevista linkeistä ja kysymyksistä. Kysymystä tai linkin aihetta klikkaamalla pääset suoraan vastaukseen.

Työnantajalla on vastuu työntekijänsä työn turvallisuudesta ja terveellisyydestä sekä vaarojen ja riskien arvioinnista (Työturvallisuuslaki). Korona ei poista, vaan päinvastoin korostaa tätä työnantajan vastuuta.

Työnantajan on arvioitava vaaroja ja riskejä sekä kollektiivisesti että yksilöperusteisesti. Kollektiivinen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työnantaja järjestää työntekijöille suojautumisvälineitä sekä ohjaa ja valvoo niiden käyttöä. Yksilöllisesti arvioidaan riskiryhmiin kuuluvien työntekijöiden tilanne yhteistyössä työterveyshuollon ja työnantajan kanssa.

Tarkistuslista työpaikan koronariskin arviointiin

Jos työpaikallasi ei ole tehty riskiarviointia

Ota asia puheeksi oman esimiehesi kanssa. Jos asia ei esimiehen avulla etene, ota yhteys työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun. Viime kädessä ota yhteyttä aluehallintovirastoon työsuojeluviranomaisten valtakunnalliseen puhelinneuvontaan.

 

Kysymykset

Millaisia ohjeita on visiirin käyttöön?

Miten ohjata asiakasta kasvomaskin riisumisessa, kun pitää tarkastaa ikä tai henkilöllisyys?

Ovatko työnantajan tarjoamat kasvomaskit verotettava etu?

Onko työnantajalla velvollisuus ilmoittaa korona-altistuksesta työyhteisöstä?

Miten työvuorosuunnittelussa ja muissa työn järjestelyissä voi ravintola-alalla ottaa huomioon tartunnalta suojautumisen? 

Miten toimitaan ravintola-alalla sairausepäilyissä? 

Linkit

Työterveyslaitoksen ohjeet 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitokset ohjeet

PAMin ohjeet eri aloille

Verottajan ohjeita

SAK:n tietopaketti
 

Millaisia ohjeita on visiirien käyttöön?

THL tai Työterveyslaitos ei ole antanut visiirien käytöstä erillisiä käyttöohjeita, koska niissä ei ole maksimikäyttöaikaa tai vaihtosuosituksia (kuten maskeilla). Visiirien pitää kuitenkin olla henkilökohtaiset.

Jokaisella visiirivalmistajalla on omat puhdistussuosituksensa, esim. mitä ainetta kannattaa tai ei kannata käyttää puhdistukseen. Alkoholia sisältävät aineet saattavat sumentaa visiirin muovia.
 
Viime kädessä työnantaja antaa ohjeet visiirin käyttöön, sillä ohjeet on hyvä sopeuttaa kunkin työpaikan arkitoimintaan. Yleisohjeena voidaan sanoa, että visiiriä kannattaa aina pyyhkiä sisältä ja ulkoa, kun sen riisuu. Pyyhkiminen kannattaa tehdä myös  ennen sen pukemista. Visiiriä ei kannata turhaan kosketella sen ollessa käytössä, ettei siirrä mahdollisia pisaroita itseen eikä muualle.
 

Miten ohjata asiakasta kasvomaskin riisumisessa, kun pitää tarkastaa ikä tai henkilöllisyys?

Varaa asiakkaan käyttöön alkoholipitoista käsihuuhdetta sekä henkilöllisyystodistukselle paikka tai alusta, josta todistuksen voi helposti tarkastaa.

Pyydä asiakasta toimimaan näin:
1.    Käytä käsihuuhdetta.
2.    Ojenna henkilöllisyystodistuksesi tarkastettavaksi.
3.    Ota maski kasvoiltasi tarttuen korvalenkkeihin molemmin puolin leveällä otteella.
4.    Pidä maskia samalla poistamisotteella käsissäsi tarkastuksen ajan.
5.    Älä laske maskia käsistäsi.
6.    Kun saat tarkastajalta luvan laittaa maskin yllesi, pue maski varoen koskettamasta kasvojasi.
7.    Paina maskin yläosasta nenäpinne paikalleen ja korjaa maskin asento kasvoilla.
8.    Käytä käsihuuhdetta.
9.    Laita henkilöllisyystodistuksesi talteen.

Lue lisää Työterveyslaitoksen sivulta: Ohjeistus palvelualoille.
 

Ovatko työnantajan tarjoamat kasvomaskit verotettava etu?

Verottaja on linjannut, että työnantaja voi antaa työntekijälle verovapaasti kasvomaskeja
Verovapauden kannalta ei ole väliä, käyttääkö työntekijä maskia työssä vai matkalla töihin.

 

Onko työnantajalla velvollisuus ilmoittaa työyhteisössä mahdollisesta korona-altistumisesta?

Työnantajalla on velvollisuus suojata kaikkien työntekijöidensä terveysturvallisuutta ja näin ollen sen tulee ilmoittaa mahdollisesta korona-altistumisesta ja huolehtia suojaustoimenpiteistä. Suojaustoimenpiteitä suunnitellaan usein yhteistyössä työterveyshuollon kanssa.

Työnantajan tulee suojata sairastuneen työntekijänsä yksityisyyttä ja se ei saa kertoa, kuka sairastunut työntekijä on. Pienessä työyhteisössä saattaa olla pääteltävissä kuka on kyseessä, vaikka nimeä ei ilmoitettaisikaan. Työnantaja ei kuitenkaan saa tämän takia jättää suojelematta muita työntekijöitä. Sairastunut työntekijä voi halutessaan itse kertoa sairastumisestaan työtovereilleen. Työpaikalla työntekijöiden terveystietoja saa käsitellä vain erikseen siihen nimetyt henkilöt, jotka työskentelevät yleensä yrityksen henkilöstöhallinnossa.

Korona on yleisvaarallinen tartuntatauti ja siihen liittyvistä velvollisuuksista säädetään tartuntatautilaissa. Tartuntatautilaki lähtee siitä, että kontaktit selvitetään ja mahdollisiin altistuneisiin otetaan yhteyttä, halusipa sairastunut henkilö sitä tai ei. Nämä yhteydenotot tulevat terveysviranomaisilta. Sellaisella työpaikalla, jossa jollakin työntekijällä on todettu korona ja perustellusti epäillään muiden työntekijöiden altistumista, tartuntatautilääkäri asettaa työtoverit tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin. Asia tulee siis työyhteisössä joka tapauksessa esille.

 

Miten työvuorosuunnittelussa ja muissa työn järjestelyissä voi ravintola-alalla ottaa huomioon tartunnalta suojautumisen?

Työtilat olisi järjestettävä mahdollisuuksien mukaan siten, että työpisteet ovat mahdollisimman etäällä toisistaan (fyysinen etäisyys toteutuu).

Jos fyysistä etäisyyttä ei pystytä järjestämään, pyritään ajalliseen eriyttämiseen (eli työskentelemään eri aikoina) tai annetaan henkilökunnalle ohje käyttää ravintolan liikeidean mukaan ja viranomaisten mahdolliset määräykset ja suositukset huomioon ottaen henkilösuojaimia (esimerkiksi hengityssuojain tai kasvovisiiri). 

Jos työpaikalla on työtehtäviä, jotka normaalioloissa tehdään yhdessä, on hyvä miettiä, voiko työn kulkua muuttaa niin, että yksi työntekijä pystyisi tekemään työn

Henkilöstön liikkumista yrityksen eri toimipaikkojen välillä rajoitetaan. Mahdollisuuksien mukaan huomioidaan työntekijöiden välisten kontaktien minimointi jo työvuorosuunnittelussa esim. niin, että  samat työntekijät ovat aina samoissa vuoroissa.

Henkilöstövuokrauksessa pyritään käyttämään samoja henkilöitä työvuoroissa.

Työhön saapuminen ja työstä poistuminen sekä tauot porrastetaan, jotta useamman ihmisen oleskelu samaan aikaan pukuhuoneissa ja taukotiloissa voidaan välttää .

PAMin ja MaRan yhteiset ohjeet

Miten toimitaan ravintola-alalla sairausepäilyissä?

Työnantajan on kehotettava työntekijöitä seuraamaan omaa terveydentilaansa ja mahdollisia koronaoireita sekä olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä työterveyshuoltoon ja sairastamaan kotona.

Jos työntekijän oireet viittaavat koronatartuntaan tai työntekijä on altistunut lähikontaktissa virusta kantavaan henkilöön, työntekijä ohjataan ottamaan puhelimitse tai chatin kautta yhteyttä työterveyshuoltoon.

Jos epäily tartunnasta oireiden perusteella ilmenee kesken työpäivän, on huolehdittava, ettei muille työntekijöille aiheudu vaaraa. Työntekijä voidaan ohjata esimerkiksi erilliseen tilaan, josta hän voi pitää puhelimitse yhteyttä työnantajan edustajaan ja työterveyshuoltoon. Työntekijän terveydentilaa koskevien tietojen käsittelyssä on huomioitava tietosuoja (lisätietoja tietosuojavaltuutetun sivuilta tietosuoja.fi/koronavirus)

Työntekijöitä, jotka tunnistavat kuuluvansa riskiryhmään, ohjataan ottamaan yhteyttä työterveyshuoltoon. Tämän jälkeen arvioidaan mahdollisesti tarvittavat muutokset työjärjestelyihin.

PAMin ja MaRan yhteiset ohjeet

Linkit
Työterveyslaitoksen (TTL) ohjeet tartuntojen ehkäisemiseksi: 

Ohje palvelualoille tartuntojen ehkäisemiseksi

Ohje siivoukseen tartuntojen ehkäisemiseksi

Ohje työntekijälle koronavirustartunnan ehkäisyyn

Työterveyslaitoksen (TTL) muita ohjeita:

Ohje työpaikoille työhön paluun tueksi 

Ohje henkisen hyvinvoinnin tueksi

Tietoa itsetehdyistä kasvomaskeista

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeet: 

Ohje käsi- ja yskimishygieniaan (mm. käsienpesuohje videona ja tulostettavana versiona)

THL suosittaa kasvomaskin käyttöä toisten suojaamiseksi

Verottaja
Koronaohjeita mm.maskien verotuskäytäntö

PAMin ohjeet eri aloille:

Kaupan ala

Apteekkialan turvallisuus

Kauneudenhoitoalan turvallisuus

Ravintola-ala: PAMin ja MaRan yhteinen ohje työturvallisuuden huomiointiin korona-aikana

Restaurants: Occupational safety 

SAK:n tietopaketti: 

Koronaviruksen vaikutukset työelämään

 

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Jäsenyys ja liittyminen 
Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat
030 100 600 klo 10-14

Jäsenten työsuhdeasiat
Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat
030 100 620 klo 10-14

Työttömyyskassa,
Unemployment benefit advice,
Arbetslöshetsskydd

020 690 211 klo 10-14

Frågor om medlemskapet, anslutning och anställning på svenska
Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.
030 100 640 klo 10-14

Membership services in English
Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits
030 100 630 klo 10-14

Employment advice in English
Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.
030 100 625  klo 10-14

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle