Työajat

Koronaviruksen vuoksi useilla työpaikoilla on jouduttu tilanteeseen, jossa työt ovat voineet vähetä tai muutoksia työvuoroihin on pyritty tekemään. Työaikoihin tai työvuoroihin tulevat muutokset on kuitenkin tehtävä olemassa olevien sopimusten mukaisesti.

Työtehtävämuutosten lisäksi myös työntekijöiden työn tekemisen tavat ovat voineet koronaepidemian vuoksi muuttua. Etätyöskentely on lisääntynyt. Jos olet sopinut työnantajasi kanssa etätyöskentelystä, on työnantajan tapaturmavakuutus voimassa. Huoletia kannattaa kuitenkin siitä, että myös kotona työskennellessä terveelliset ja turvalliset työolot on huolehdittu, nimittäin etätyössä korvataan ainoastaan vahingot, jotka ovat sattuneet työtä tehdessä. Tämä tarkoittaa sitä, jos tauolla tai asunnossa huoneesta toiselle liikkuessa sattuu tapaturma, tätä ei korvata.

Alempana vastaamme seuraaviin kysymyksiin. Pääset klikkaamalla haluamaasi kohtaan.

Saako työnantaja peruuttaa työvuoroja koronaviruksen vuoksi? (24.3.2020)
Milloin työnantajan on annettava minulle työvuorolista? (24.3.2020)
Saako työnantaja siirtää minut toisiin tehtäviin, kun omaa työtä ei ole tarjolla? (24.3.2020)
Mitä minun on hyvä huomioida työskennellessäni etänä? (21.4.2020)
Mitä vaikutuksia koronalla voi olla vuosilomiini? (21.4.2020)

Saako työnantaja peruuttaa työvuoroja koronaviruksen vuoksi?
Työnantaja voi peruuttaa työvuoron, mutta työvuoroluoettelossa merkitystä työvuorosta on aina maksettava palkka.

Milloin työnantajan on annettava minulle työvuorolista?
Koronaepidemiasta johtuen kaupan alalla on sovittu mahdollisuudesta muuttaa työvuoroluetteloita. Työvuoroluettelo voidaan kaupan alalla poikkeusaikana julkaista viikon ilmoitusaikaa noudattaen (normaalisti 2 tai tietyissä tilanteissa 3 viikkoa).

Työvuoron muuttamisella tarkoitetaan jo julkaistun työvuorolistan muuttamista.
Työvuoron muuttamisen yhteydessä voidaan yksittäinen vuoro poistaa (esim. lyhentää torstain vuoroa), mutta samat tunnit on annettava myöhemmin (esim. perjantaina tai saman tasausjakson aikana).

Kokonaisuudessaan tunteja ei siis saa hävitä (se olisi poistamista), mutta niiden paikkaa saa vaihtaa, mikäli tilanne todellisuudessa sitä edellyttää.

Muihin, kuten matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelualan työvuorolistoja koskeviin tai kiinteistöpalvelualan työvuorolistoja koskeviin määräyksiin ei koronan vuoksi ole tehty muutoksia.

Lähtökohtaisesti työntekijä tekee oman työsopimuksensa mukaista työtä. Koronaepidemian kaltaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa voidaan työntekijän kanssa yhdessä sopia muiden töiden tekemisestä.

Lomautuksien välttämiseksi on suositeltavaa vastaanottaa työnantajalta ehdotettu toinen työ väliaikaisesti.

Mitä minun on hyvä huomioida työskennellessäni etänä?

Mitä vaikutuksia koronalla voi olla vuosilomiini?

Pääsääntö on, ettei työnantaja voi yksipuolisesti määrätä työntekijää kesälomalle ennen kesälomakauden (2.5.-30.9.) alkua.

Työnantajan on ilmoittettava lomasta tai jo myönnettyyn lomaan tehtävistä muutostarpeista. Jos työnantajan on käytännössä mahdotonta ilmoittaa lomasta viimeistään kuukautta ennen, ilmoitus voidaan antaa myöhemmin. Se on kuitenkin annettava heti, kun se on mahdollista ja viimeistään 2 viikkoa ennen loman alkamista. Työnantaja on tarvittaessa velvollinen perustelemaan (ja näyttämään sen), miksi kuukauden ilmoitusaikaa ei voitu noudattaa. Lue lisää vuosiloman antamisen menettelytavoista ja ajankohdista.

Lomautuksen osuessa vuosiloman ajalle tai ennen sitä, sinulla on oikeus vuosiloman ajalta lomapalkkaan ja työehtosopimuksen mukaiseen lomarahaan/lomaltapaluurahaan.

Koronaepidemian aikana vuosilomalakiin ei ole tullut muutoksia. Vuosilomalain mukaan on loma työntekijän pyynnöstä siirrettävä, jos hän on vuosilomansa alkaessa esim. sairauden vuoksi työkyvytön. Näissä tilanteissa muista pyytää vuosioman siirtoa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat