Yt-neuvottelut

Yhteistoimintaneuvotteluiksi kutsutaan työpaikoilla työnantajan ja työntekijöiden välillä käytäviä neuvotteluja, joista on säädetty yhteistoimintalaissa (yt-laki). Tarkoitus on, että työnantajan on neuvoteltava sellaisista asioita, joilla on iso vaikutus henkilöstöön.

Huom! Tälle sivulle on 31.3. päivitetty 1.4.2020 muutokset lainsäädännössä ja PAMin työehtosopimuksissa.

Alempana vastataan seuraaviin kysymyksiin. Pääset klikkaamalla haluamaasi kohtaan.

Milloin pitää käydä yhteistoimintaneuvottelut? 25.3.2020
Ketkä yt-neuvotteluihin osallistuvat? 25.3.2020
Miten yt-neuvottelut etenevät? 25.3.2020
Mitä määräaikoja yt-neuvotteluihin liittyy? 25.3.2020

Milloin pitää käydä yhteistoimintaneuvottelut?
Jos yrityksessä on vähintään 20 työntekijää, yrityksessä pitää noudattaa yt-lakia ja käydä yt-neuvotteluja.
Neuvottelut on käytävä esimerkiksi silloin, kun työnantaja harkitsee irtisanovansa tai lomauttavansa työntekijöitä ja perustelee sitä taloudellisilla tai tuotannollisilla syillä. Esimerkiksi kysynnän väheneminen koronaepidemiasta johtuen voi olla tällainen syy. Laissa on määritelty, mistä asioista ainakin neuvoteltava.

Tätä pienemmissäkin yrityksissä voidaan harjoittaa yhteistoimintaa joko työehtosopimuksen ohjein tai työpaikalla sovittavin menetelmin.

Ketkä yt-neuvotteluihin osallistuvat?
Neuvotteluihin osallistuvat työantajan edustaja ja henkilöstön edustaja siitä henkilöstöryhmästä, jota neuvottelut koskevat. Henkilöstön edustaja on tavallisesti luottamusmies.
Jos työntekijät eivät ole valinneet luottamusmiestä itselleen, he voivat valitan itselleen edustajan yt-neuvotteluihin.

Miten yt-neuvottelut etenevät?
Kun kysymys on työvoiman vähentämisestä, työantajan on annettava työntekijöille nk. neuvotteluesitys. Sen antamiselle on määräaika.
Neuvotteluesityksessä pitää kertoa, milloin neuvottelut alkavat ja vähintään neuvottelujen pääkohdat.
Jos työnantaja suunnittelee yli 10 työntekijän irtisanomista, osa-aikaistamista tai lomauttamista yli 90 päiväksi, työnantajan on kerrottava esityksessä suunniteltujen toimenpiteiden perusteet, arvio vähennettävän työvoiman määrästä ja siitä, keitä neuvottelu koskee.

Itse neuvotteluissa käydään läpi työnantajan suunnitelman perusteluja, kuten taloudellista tilannetta. Henkilöstön edustaja voi tehdä esityksiä siitä, millaisia toimenpiteitä henkilöstö pitäisi hyvänä.
Henkilöstön edustajan pitää informoida neuvotteluista muuta henkilöstöä.

Neuvotteluille on määritelty vähimmäiskesto. (kts. alempaa). Työnantajan on käytävä neuvottelut loppuun, ennen kuin se voi tehdä päätöksensä toimista.

Neuvottelujen ei tarvitse päättyä yksimielisyyteen, vaan työnantaja voi tehdä päätöksensä itsenäisesti. Pyrkimyksenä pitää kuitenkin olla yksimielisyys.

Kun neuvottelut päättyneet, työnantaja antaa irtisanottaville, lomautettaville tai osa-aikaistettaville työntekijöille siitä kirjallisen ilmoituksen.  Lomautuksesta ja siihen liittyvistä määräajoista enemmän täällä. Eri alojen irtisanomisajat taas löydät  työehtosopimuksista.

Mitä määräaikoja yt-neuvotteluihin liittyy?
Yt-laissa on määritelty, kuinka paljon ennen neuvottelujen aloittamista on annettava neuvotteluesitys. Lisäksi on määritelty, miten pitkään on neuvoteltava.

PAM on neuvotellut työehtosopimuksissa mainittuihin määräaikoihin muutoksia. Niitä on tehty kahdessa vaiheessa ja ne ovat olleet eri aloilla erilaisia. 1.4. voimaan astuvat muutokset ovat voimassa pääasiassa 30.6.2020 saakka. Eduskunta on päättänyt samankaltaisista lainsäädäntömuutoksista, jotka ovat voimassa 1.4.2020 – 30.6.2020.
(Huom! Jos työpaikalla on käyty yt-neuvotteluja 19.3. – 29.3., määräajat ovat voineet olla jo silloin enintään 90 päivää koskevissa lomautuksissa nyt voimaan tulleen kaltaisia.)

Työnantajan neuvotteluesitys on annettava:

• pääsääntö 5 päivää ennen
  • poikkeus 3 päivää ennen seuraavilla aloilla: kaupan ala, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelut, huvi-, teema- ja elämyspuistot, hiihtokeskukset, ohjelmapalveluala, Avecra
  • poikkeus 3 päivää ennen, kun neuvottelut koskevat tilapäisiä alle 90 päivää kestäviä lomautuksia seuraavilla aloilla: muuttopalveluala, elokuvateatterit

Vähimmäisneuvotteluaika:

1.4.2020 alkaen kaikista lomauttamisista on neuvoteltava

• vähintään 5 päivää seuraavilla aloilla: Kaupan ala, Elokuvateatterit, Muuttopalveluala, Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelut, Huvi-, teema- ja elämyspuistot, Hiihtokeskusala, Ohjelmapalveluala, Avecra, Kiinteistöpalveluala, Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointiala, Bingoala, Kotitalouskoneala, Golf-ala, Vartiointiala, Suomen kansallisooppera ja Apteekkien työntekijät
  • Muut alat: myös vähintään 5 päivää, jos työehtosopimuksessa ei ole muuta sovittu

Enintään 90 päivän lomautuksista on voinut neuvotella 19.3 alkaen

• Kaupan ala, Elokuvateatterit ja Muuttopalveluala: vähintään 4 päivää, jollei yt-neuvotteluissa ole sovittu toisin
  • Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palvelut, Huvi-, teema- ja elämyspuistot, Hiihtokeskusala- ja Ohjelmapalvelualat, Avecra, Kiinteistöpalveluala: vähintään 5 päivää
  • Muut alat 31.3.2020 saakka: 14 päivää

90 päivää pidemmistä lomautuksista on pitänyt neuvotella 1.4.2020 asti

• kaikki alat: 6 viikkoa

Alle 10 hengen irtisanomisista tai osa-aikaistamisista on neuvoteltava:

• kaikki alat: 14 päivää

Yli 10 hengen irtisanomisista tai osa-aikaistamista ja yli 90 päivän lomauttamisista on neuvoteltava:

• kaikki alat: 6 viikkoa.

Lisää tietoa yhteistoimintaneuvotteluista PAMin wikistä:

Yt-neuvotteluihin valmistautuminen

Yhteistoiminta