Uutinen - 27.03.2019 klo 11.53Lainsäädäntö

PAM: Työtä tekevän asema turvattava alustataloudessa

Työsuojelu, sosiaaliturva, säälliset työehdot ja oikeus edunvalvontaan on taattava kaikille riippumatta työsuhteen muodosta, sanoi PAM, kun lausunnon raporttiluonnokseen jakamistalouteen liittyvien kysymysten vaihtoehtoisista ratkaisutavoista antoi. Lue lisää →

Tiedote - 17.03.2019 klo 10.00Lainsäädäntö

PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Yleinen syyttäjä asialle, kun työnantaja huijaa liian pienillä palkoilla

"Tahallinen alipalkkaus on välistä vetämistä eikä meillä Suomessa ole sellaista perinteisesti hyväksytty. Minusta sitä ei pitäisi hyväksyä työmarkkinoillakaan eikä päästää liian pieniä palkkoja maksavaa luikertelemaan vastuusta. Siksi tarvitaan rikoslakiin pykälä alipalkkauksesta”, PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo Lue lisää →

Tiedote - 15.08.2018 klo 14.45Lainsäädäntö

Hallituksen kaavailema irtisanomislaki vaientaa naiset – PAMin Ann Selin ja JHL:n Päivi Niemi-Laine vaativat sukupuolivaikutusten arviointia

Hallituksen aikeet muuttaa työsopimuslakia ja heikentää yksilöperusteista irtisanomissuojaa iskee pahiten naisvaltaisiin aloihin. Liittojohtajien mielestä suunnitelma uhkaa tasa-arvoa ja lisää sukupuolten välistä eriarvoisuutta työmarkkinoilla. Lue lisää →

Uutinen - 10.07.2018 klo 14.58Lainsäädäntö

Vuosilomalain muutosesitys eteni lausuntokierrokselle

Työ- ja elinkeinoministeriön esitys lisää työntekijälle oikeuden neljän viikon palkalliseen lomaan sairauden ja lääkinnällisen kuntouksen ajalta. Lue lisää →

Uutinen - 12.06.2018 klo 09.49Lainsäädäntö

Verohallinnon työryhmä esittää online-kassajärjestelmien käyttöönottoa – PAM kiirehtisi myös alipalkkauksen kriminalisointia

Verohallinnon työryhmä esittää reaaliaikaisten kassajärjestelmien käyttöönottoa Suomessa. Palvelualojen ammattiliitto PAM toivoo, että työryhmän esitys lähtisi etenemään rivakasti. Online -kassajärjestelmien käyttöönottamisen lisäksi harmaata taloutta torjutaan tehokkaasti myös lakimuutoksilla. Palkkarikoksen käsitteen kirjaaminen lakiin on... Lue lisää →

Uutinen - 23.05.2018 klo 13.00Lainsäädäntö

Osa-aikamyyjälle lomakorvaukset käräjäoikeuden kautta

Pirkanmaan käräjäoikeus tuomitsi tamperelaisen taidetarvike-myymälän maksamaan koeajalla irtisanotulle työntekijälle maksamatta jääneet lomakorvaukset. Lue lisää →