Työtaistelu - 01.12.2022 klo 16.11

Hiihtokeskusalan työntekijät lakkoon tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi

Vuokatin hiihtokeskus on suljettu työtaistelun vuoksi. Kuvassa hiihtokeskuksen henkilökunta valmistautumassa lakkoon. Kuva: Raimo Hoikkala

Työntekijät keskeyttivät tänään työnsä Tahkon, Rukan, Pyhätunturin, Levin, Vuokatin ja Ylläksen hiihtokeskuksissa vastalauseena työnantajapuolen esittämiin työehtojen heikennyksiin. PAMin neuvottelijat muistuttavat, että palkankorotusvaraa alan yrityksillä on, sillä viime kausi oli erinomainen ja tulevasta kaudestakin ennustetaan vilkasta.

Vuosi sitten neuvoteltu hiihtokeskusalan työehtosopimus päättyi lokakuun lopussa, kun Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajia edustava MaRa ry eivät päässeet palkkaneuvotteluissa sopuun vuoden 2023 palkankorotuksesta. PAM katkaisi alan työehtosopimusneuvottelut 17.11., jonka jälkeen työriitaa ratkottiin valtakunnansovittelijan johdolla tuloksetta.

”PAMin tavoitteena on turvata työntekijöiden ostovoima. Työnantajapuoli ei ole ollut valmis sopimaan varsinaisista korotuksista, eikä mitään varmuutta korotusten suuruudesta ollut. Hiihtokeskusalan työntekijät ovat palkankorotuksensa ansainneet ja siksi vauhditamme neuvotteluja kuuteen keskukseen kohdistetulla työnseisauksella", totesi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Tahkolla lakko hidastaa rinteiden lumetusta, kun parikymmentä työntekijää on lakossa. Kuva: Akseli Muraja

Hiihtokeskuksilla takana erinomainen kausi

PAMin neuvottelijoiden mukaan alan yrityksillä olisi varaa maksaa työntekijöilleen nykyistä parempaa palkkaa.

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry:n keräämien tietojen mukaan viime kautena 2021-2022 laskettelupäivät nousivat 12,56 %, hissilippumyynti 14,88% ja hissinousut 11,66 % ja vuokraamojen myynti 20 % edelliseen kauteen verrattaessa (2020–2021). Tunnusluvuissa on mukana 59 hiihtokeskusta.

”Hiihtokeskusalan viime kausi oli paras kausi ikinä, joten palkankorotusvaraa kyllä on.”

”Hiihtokeskusalan viime kausi oli paras kausi ikinä, joten palkankorotusvaraa kyllä on. Odotukset tuloksista myös tälle talvelle ovat erittäin hyvät”, totesi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

”Lakkojen toteutuminen viittaa työnantajien haluttomuuteen löytää tilanteeseen ratkaisu ja viestinee myös työnantajien tiukasta koordinaatiosta", hän lisää.

Rakennusinvestointeihin löytyy rahaa, mutta työntekijöille ei

Yksi Suomen suosituimmista hiihtokeskuksista, Kuusamossa sijaitseva Ruka teki viime huhtikuussa kaikkien aikojen ennätyksensä, kun hiihtopäivien määrä ylitti 500 000 rajan. Hiihtopäivä on kansainvälinen mittari hiihtokeskuksen asiakasmäärälle. Kävijämäärän kasvun myötä Rukalla toteutetaankin nyt uusia investointeja laskukaudelle 2022-2023. Rakenteilla on muun muassa Vuosselin rinnealueen uusi Mini Ruka ja Ruka Park Junior -kokonaisuus, joka sisältää kaksi rinnehissiä. Lisäksi valaistus- ja lumetuslinjastojen muutostyöt ovat käynnissä .

Rukan pääluottamusmies Kimmo Nevanperä pitää ristiriitaisena, että samaan aikaan kun uusiin rakenteisiin investoidaan vauhdilla, ei työntekijöille kuitenkaan olisi varaa maksaa palkankorotuksia.

”Kyllä se on tahdosta kiinni, ei muusta” hän kommentoi.

Nevanperän mukaan huoli polttoaineen, ruoan ja sähkön hinnan noususta on saanut monet työntekijät pohtimaan kannattaako pian enää käydä töissä pitkän matkan päässä. Palkankorotukset tulisivat todelliseen tarpeeseen.

”Infopäivinä kyllä taputetaan kädet punaisina heidän työpanokselleen, mutta sen olisi jo korkea aika näkyä myös kukkarossa. Työntekijät ovat kuitenkin ne, jotka tekevät yritykselle tuloksen”.

Rukalla osa hiihtohisseistä toimii esimiesten voimin. Henkilökunnan mielestä yhtiön menestyksen olisi jo korkea aika näkyä myös työntekijöiden kukkarossa. Kuva: Katja Koivuranta

Myös Levillä palkankorotustoiveet ovat kovat.  Ihmiset ovat venyneet läpi koronapandemian ja valtavien kiireiden ja pettymystä työnantajan asenteeseen on ilmassa.

Lisätietoa lakosta

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme