Artikkeli - 26.08.2019 klo 08.31
Työelämä

Mervi Mäkinen keikkailee tuntitöinä konsulenttina: "Täytyy vain uskoa että elämä kantaa"

- Tunnetko salaatteja? Mervi Mäkinen kysyy  ohimennen asiakkaalta. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

- Tunnetko salaatteja? Mervi Mäkinen kysyy ohimennen asiakkaalta. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Konsulentti Mervi Mäkisen esittelee elintarvikkeita myymälöissä muutamana päivänä viikossa. Myynninedistämisalalle hän haluaa saada yhtenäisen palkkauksen.

”Terve, haluaisitko maistaa salaatteja?” Mervi Mäkinen kysäisee. Mutkattomasti ja hienovaraisesti.

Asiakkaita kävelee ohi, mutta aina joku jääkin hypistelemään näytesalaatteja. Mäkinen on tänään puutarhayrityksen palveluksessa hoitamassa viherpistettä, joka on keskellä marketin hevi-osastoa. Ollaan Jyväskylän Seppälän citymarketissa.

Tuote-esittelijän töihin haetaan rohkeita ihmisiä, jotka tulevat hyvin juttuun erilaisten ihmisten kanssa. Täällä sen näkee miksi: työssä tarvitaan oma-aloitteista juttelua kiireisten asiakkaiden kanssa.

”Jos en itse lähestyisi ja puhuttelisi asiakkaita, niin aika yksin saisin tuotteineni olla”, Mäkinen sanoo.

Tunnetko salaatteja? Mervi Mäkinen kysyy. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Myymälöissä risteilee tuote-esittelijöiden eli konsulenttien lisäksi promoottoreita, menekinedistäjiä ja hyllyttäjiä. He eivät kuulu kaupan omaan henkilökuntaan. He ovat myynninedistäjiä.

He asettelevat vaikkapa oluet paikoilleen ja täyttävät irtokarkkihyllyt. He maistattavat uutuustuotteita ja kertovat vinkkejä resepteihin. He juontavat kampanjaa mikrofoni kädessään tai auttavat hyllyremonteissa.

Tarkoitus on lopulta sama: saada joku tietty tuote tuhansien muiden joukosta sujahtamaan ostoskoriin.

Alaa hyvin tunteva Mervi Mäkinen kertoo, että alan työntekijät ovat joko myynninedistämisfirmojen, maahantuojien tai tuotteen valmistajien palkkalistoilla, osa toimii yrittäjinä.

”Kaupassa käydään kovaa taistelua hyllytilasta”, kertoo Vaasan yliopiston markkinoinnin opettaja Ari Huuhka taustaa myynninedistämiselle.

Myynninedistäminen ei hänen mukaansa ole ainakaan vähenemään päin. Visuaalinen esillepano on tärkeää nyt, kun data selvittää tarkkaan, mikä tuote tuoteryhmästä myy hyvin.

Mervi Mäkisen konsulenttivuoroista 80 prosenttia suuntautuu Keskon myymälöihin. Päivittäistavarakaupan ketjuilla on iso ero ulkopuolisen myynninedistämisen käytössä. Kauppiaslähtöinen K-ryhmä käyttää sitä paljon, toisin kuin S-ryhmä.  S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu myöntää, että S-ryhmä käyttää ulkopuolisia myynninedistäjiä vain vähäisessä määrin.

”Emme vuokraa tilaa tavarantoimittajien tuotteille”, Alarotu sanoo.

Mervi Mäkisen päätyönantaja on myynninedistämisyritys VeraVia Finland. Sen omistajiin kuuluva Sanna Virtanen kertoo, että kun brändi vuokraa kaupasta tilaa tuotteidensa paremmalle esillepanolle, korvauksen määrittelyssä on merkitystä myös sillä, miten paljon konsulentti palvelee asiakkaita.

Mervi Mäkinen nauttii kesäkuisena arkipäivänä lounaan Seppälän cittarissa yhden aikaan. Kauppias Vesa Nurminen tulee kahvilaan ja kertoo, miksi moni tavarantoimittaja haluaa maksaa tuote-esittelystä. Syynä on henkilökohtainen kontakti asiakkaaseen. Sitä arvostetaan aikana, jolloin mainokset pirstaloituvat televisioon, radioon, lehtiin ja nettiin. Samalla myymälään saadaan tunnelmaa.

”Ihanat konsulenttitädit ja -sedät elävöittävät asiakkaan kauppareissua”, Nurminen sanoo.

Broilerikeittoa yhden aikaan, nyt on tauon paikka. Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Mervi Mäkinen huristelee autollaan kotoa Muuramesta jonnekin päin Keski-Suomea esittelemään kauppojen asiakkaille milloin tortilloja, milloin pastakastikkeita. Kyydissä saattaa olla hella, pannuja, tuote-esittelypöytä ja esitenippu.

Viimeisen kahdeksan vuoden ajan hän on työskennellyt VeraVia Finlandin kautta konsulenttina kaksi tai kolme päivää viikossa tarvittaessa töihin kutsuttavana tuntityöntekijänä. Niin "ihana konsulenttitäti" kuin Mervi Mäkinen selvästi onkin, hän itse epäilee, jaksaisikohan hän tehdä tätä työtä viitenä päivänä viikossa aivan täysillä.

”Tuote-esittely on aika raskas työ. Vaatii energiaa melkein papukaijan tavoin puhua samasta tuotteesta sadoille asiakkaille.”

Konsulentin keikat painottuvat vilkkaisiin kauppapäiviin loppuviikkoon. Alkuviikoksi pitää etsiä muuta. Viimeisten viiden vuoden aikana hän on rakentanut työviikkonsa palapelia yleensä kolmen eri työnantajan kanssa samaan aikaan.

”Kaikki nollatuntisopimuksilla”, hän sanoo.

Soviteltu päiväraha tasaa toimeentuloa. Alkuvuonna hän menetti tuuraustyöt kukkakaupassa ja lounasravintolassa ja on siksi etsinyt uusia työnantajia– ja myös löytänyt niitä.

”Sisukkaana en halua myöntää, että ikä olisi minulle este löytää töitä! ”

Elintarvikkeiden esittelyssä kokkausvuodet tuovat konsulentille uskottavuutta, mutta nuoruus tuntuu silti olevan valttia, ja siksi 59 vuotta täyttävä panostaa ulkoiseen olemukseen:

”Hyvä ryhti, hiukset nuorekkaasti ja iloinen ilme, niillä mennään”, hän kertoo hymysuin salaatteja kastellessaan.

Mervi Mäkinen asuu kahdestaan Venni-koiransa kanssa. Venni pitää seuraa ja huolehtii jokapäiväisestä lenkistä luontopolulla.

Koulut jäivät aikoinaan vähiin, sillä kahdeksan lapsen työläisperheessä arvostettiin työntekoa. 

”Vilkas hormonitoiminta taas aiheutti sen, että aloitin lastenteon jo nuorena”, neljän nyt jo aikuisen lapsen äiti naurahtaa.

Kotiäitivuosien jälkeen hän on paiskinut töitä leipomossa, elintarviketehtaissa ja rakennusalalla. Hän on ollut myös kukkakauppias.

”Kaikki tehty työ on ollut hyödyksi konsulentin ammatissa.”

Viikon toisen tuote-esittely tapahtuu leipomoyrityksen toimeksiannosta Jyväskylän Palokan citymarketissa. Kuva: Tiina Salminen

Kesäkuun alkupäivinä Mäkinen nähtiin puhumassa puhujapöntöstä eikä marketin esittelypöydän takaa. Myynninedistämisalan kirjavuus innosti häntä pitämään napakan puheenvuoron PAMin liittokokouksessa noin 370 kokousedustajalle. Hän kertoi muun muassa, että vahvasti kilpaillulla alalla ei ole omaa työehtosopimusta.

”Haluaisin alan palkkauksen yhtenäiseksi, etteivät alhaiset palkat olisi valttina, kun yritykset kilpailevat toimeksiannoista keskenään”, Mäkinen sanoo. Hän on omaan tuntipalkkaansa melko tyytyväinen, mutta tietää palkan vaihtelevan yrityksittäin.

Alalle tarvittaisiin hänen mukaansa kulukorvaukset siitä hyvästä, että tuote-esittelijä perehtyy omalla ajallaan tuotteisiin ja varastoi kotonaan työssä tarvittavia kippoja ja tarvikkeita. Nollatuntisopimukset saattavat olla yksi syy siihen, miksi alan työntekijät ovat liikkuvaista sorttia.

”On vaikea rakentaa elämää, kun ei ole varmaa tietoa seuraavan kuukauden työtilanteesta. Se vaatii hyvää paineensietokykyä oman elämänsä ja tulevaisuutensa suhteen”, Mäkinen kertoo.

Mäkinen on selviytyjä. Olemuksesta välittyy levollisuus.

”Täytyy vaan uskoa, että elämä kantaa.”

Myynninedistäjät

  • Tuote-esittelijä eli konsultti esittelee ja maistattaa tuotteita.
  • Menekinedistäjä tekee tuotteiden esillepanoja ja tilausehdotuksia sekä auttaa kauppaa tarvittaessa hyllyremonteissa.
  • Hyllyttäjä hyllyttää yhden tai useamman brändin tuotteita.
  • Promootiotyöntekijä jakaa kampanjassa näytteitä ja tekee vaikka kasvomaalauksia.

 

 

Teksti: Marja Ikkala

 

Uusimmat

Suosituimmat