Palkka - 04.06.2018 klo 10.43

Onko palkkasi maksettu väärin? Jäikö palkka tulematta?

Kuva: Gettyimages

Jos palkkaasi ei kuulukaan tilipäivänä, kannattaa olla heti yhteydessä työnantajaan.

Jos tilipäivä tulee ja palkka puuttuu edelleen tililtä, kannattaa olla heti yhteydessä työnantajaan.

"Työnantajan tehtävänä on huolehtia siitä, että palkka on maksettu oikein ja se on maksettu työntekijälle sen erääntymispäivänä", sanoo PAMin neuvontapäällikkö Juha Ojala.

Jos palkka on työntekijän mielestä maksettu väärin, työntekijän on pyydettävä työnantajalta palkanmaksun oikaisua.

"Periaatteessa palkka tulisi korjata saman tien, mutta monesti käytäntönä on, että korjaus tulee seuraavassa tilissä", Ojala sanoo.

Työntekijällä on oikeus korkolain mukaiseen viivästyskorkoon, jos palkanmaksu myöhästyy palkanmaksupäivästä. Käytännössä myöhästymisen korkoseuraamukset kuitenkin ovat enimmilläänkin muutamia euroja. Ojala muistuttaa, että työnantaja ei voi sanoa työntekijälle, että tämän täytyy selvittää viivästymistä pankista.

"Työnantaja on myös korvausvelvollinen, jos esimerkiksi vuokranmaksu viivästyy ja siitä kertyy korkoa."

Jos palkkaa ei vain edelleenkään kuulu, voi työntekijä tehdä palkkaturvahakemuksen kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun palkka on erääntynyt.

Ojala korostaa, että töihin on silti mentävä, vaikka palkkaa ei kuuluisikaan.

Palkoista voi lukea lisää PAMin sivuilta

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat