Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » ”Nuorille ei saa opettaa, että häirintä olisi osa työtä” Artikkelit 09.12.2025 14:46 ”Nuorille ei saa opettaa, että häirintä olisi osa työtä” Jos nuori työntekijä joutuu väheksynnän, uhkailun tai seksuaalisen häirinnän kohteeksi, muuttuu elämä turvattomaksi. Työsuojeluvaltuutettu Anni Leppänen muistuttaa, että asiakas ei ole aina oikeassa – ja häirintä on pysäytettävä heti. ”Aloitin työt 15-vuotiaana paikallisella grillillä, ja siitä asti olen tehnyt töitä palvelualalla. JYSKin valtakunnallisena työsuojeluvaltuutettuna olen toiminut nyt neljän vuoden ajan. 60 prosenttia meidän työntekijöistämme on alle 25-vuotiaita. Nuoret ovat erityisen haavoittuvassa asemassa, koska heiltä usein puuttuu kokemus siitä, mikä työssä on hyväksyttävää ja mikä ei. Pelko vaikean työntekijän leimasta tai jopa pelko työpaikan menettämisestä estää nostamasta asioita esiin. Nuoret eivät uskalla puolustautua, koska meihin on iskostettu ajatus, että asiakas on aina oikeassa. Oman henkilöstökyselymme luvut olivat pysäyttäviä: 150 työntekijää 200:sta kertoi kokeneensa väheksyvää tai pilkkaavaa puhetta, ja lähes puolet uhkailua tai sukupuoleen kohdistuvaa häirintää. Nuoret eivät uskalla puolustautua, koska meihin on iskostettu ajatus, että asiakas on aina oikeassa. Ja jos toimimme tätä vastaan, koemme, että toimimme samalla työpaikan sääntöjä vastaan. Minun aloitteestani olemme laatineet JYSKiin häirintä- ja uhkatilanneohjeistuksen. Mukana on konkreettisia ohjeita ja toimintatapoja sekä selkeä linjaus siitä, että palvelun saa lopettaa heti, jos kohtaa seksuaalista häirintää tai tuntee olonsa uhatuksi. Monelle nuorelle tämä on tuonut valtavasti turvaa. Ensimmäistä kertaa suoraan yrityksen johdolta tulee ohjeistus, ettei heidän tarvitse sietää huonoa käytöstä. Jos somessa toimii töykeästi, on sitä usein myös kasvokkain. Valitettavasti häirintä on vuosien kuluessa vain lisääntynyt. Varmaankin asiakkaiden pahoinvointi, kiire ja rahahuolet näkyvät huonona käytöksenä, mutta myös somella on vaikutusta. Jos somessa toimii töykeästi, on sitä usein myös kasvokkain. Yhä useammin myyjää aletaan myös kuvata, jos asiakas ei ole tyytyväinen. Tämä on digitaalista häirintää, ja todella kuormittavaa! Nuoret eivät ole ”turhan herkkiä” tai tee ”pikkuasioista numeroa”. Haluan korostaa myös sitä, että nuoret eivät ole ongelma. He eivät ole ”turhan herkkiä” tai tee ”pikkuasioista numeroa”. Juuri nuoret ovat tässä ajassa parhaiten oivaltaneet, että häirintä ei todellakaan kuulu nykyaikaan tai mihinkään työhön. Nuorille ei saa opettaa, että se (häirintä) olisi osa työtä. Häirintä ei katoa itsestään. Jokainen kerta, kun nuori työntekijä uskaltaa kertoa kokemuksestaan tai kun myymälässä uskalletaan keskeyttää häiritsevä tai uhkaava asiakastilanne, on se askel oikeaan suuntaan. Asiakas ei ole aina oikeassa.” Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä Ollaan ihmisiksi -kampanja herättää asiakkaita miettimään omaa käytöstään joulukaupassa. Miksi kampanjaa tarvitaan? 70 % asiakaspalvelijoista on kohdannut häirintää 35 % on kokenut seksuaalista häirintää Nuorista alle 25-vuotiaista häirintää on kokenut 80 % 40 % asiakkaista on kohdannut muiden asiakkaiden epäasiallista tai häiriköivää käytöstä viimeisen vuoden aikana PAMin ja Kaupan liiton yhteinen kampanja näkyy joulukuussa muun muassa sosiaalisessa mediassa ja myymälöissä. Seuraa kampanjaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #OllaanIhmisiksi, #VänligtBemött ja #LetsBehave. Lue lisää: ollaanihmisiksi.fi Avainsanat: jäsenyys kaupan ala luottamushenkilö työturvallisuus Mitä pidit tästä sisällöstä? EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.Reaktio(Pakollinen) Tämä oli hyödyllinen Pidin kovasti tästä sisällöstä En ymmärtänyt Ei ollut hyödyllinen Kommentti (valinnainen)CAPTCHA Jaa Lue seuraavaksi Uutiset jäsenyys kaupan ala työsuhde työttömyys Yli 50 R-kioskia lopettaa – liiton tuen merkitys korostuu muutoksessa 8.12.2025 Tiedotteet kaupan ala työhyvinvointi työturvallisuus 40 % Suomessa asuvista on todistanut asiakkaiden häiriköintiä – Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä joulukaupassa 1.12.2025 Tutkimus Vetovoimabarometri 2025 – alojen maine ja houkuttelevuus 26.11.2025 Näytä kaikki
Uutiset jäsenyys kaupan ala työsuhde työttömyys Yli 50 R-kioskia lopettaa – liiton tuen merkitys korostuu muutoksessa 8.12.2025
Tiedotteet kaupan ala työhyvinvointi työturvallisuus 40 % Suomessa asuvista on todistanut asiakkaiden häiriköintiä – Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä joulukaupassa 1.12.2025