Hyppää sisältöön
Artikkelit

03.11.2025 15:23

Paremman työkulttuurin resepti syntyy arjen teoista

Kun tarjoilija Leif Halverson saapuu työvuoroonsa helsinkiläiseen ravintola Kuurnaan tai naapurissa sijaitsevaan viinibaari Klaavaan, hän tietää, että päivästä tulee hyvä. Vaikka kiirettä olisi, sitä ei tarvitse kantaa yksin. 

Kuvassa vasemmalla ravintoloitsija Tom Hansen, keskellä tarjoilja Leif Halverson ja oikealla ravintoloitsija Laura Styyra. Henkilöt katsovat toisiaan hymyillen.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Tom Hansen, Leif Halverson ja Laura Styyra.

Mukava työilmapiiri on ravintola-alalla tavallista, mutta  Leif Halversonin mukaan hänen työpaikassaan on jotain erityistä.  

– Kuurna on ensimmäinen työpaikkani lähes kahdenkymmenen vuoden ravintolauran aikana, jossa työntekijöiden omaa aikaa todella kunnioitetaan, Halverson kertoo.  

– Jos minulla on vapaapäivä, minua ei soiteta tulemaan töihin paikkaamaan sairastunutta kollegaa. Se kuulostaa pieneltä asialta, mutta sillä on valtava vaikutus jaksamiseen. 

Työskennellessäni täällä olen vihdoin kokenut, että työn ja vapaa-ajan tasapaino voi oikeasti toteutua ravintolassa. 

Halverson on nähnyt monenlaisia työpaikkoja sekä Suomessa että Britanniassa, josta hän on alun perin kotoisin.  

– Alan kulttuuri on Britanniassa brutaali. Työskennellessäni täällä olen vihdoin kokenut, että työn ja vapaa-ajan tasapaino voi oikeasti toteutua ravintolassa. 

Arvot ohjaavat toimintaa 

Ravintoloitsijat Laura Styyra ja Tom Hansen ostivat ravintola Kuurnan vuonna 2018. He eivät lähteneet tietoisesti haastamaan ravintola-alan paineistettua työkulttuuria, vaan halusivat pyörittää toimintaa tavalla, jonka itse kokivat oikeaksi. 

– Kun olemme aiemmin työskennelleet muille, olemme nähneet monenlaisia toimintatapoja. Omassa ravintolassamme halusimme jatkaa niitä, jotka toimivat, ja muuttaa niitä, jotka eivät, salista, tarjoilusta ja ravintolan juomapuolesta vastaava Styyra kertoo.  

Heidän toimintatapansa onkin osoittautunut varsinaiseksi menestykseksi: vuonna 2023 he avasivat Hakaniemen kauppahalliin Kuurnan kasvispuodin ja juhannuksena 2025 Kuurnan viereiseen liiketilaan viinibaari Klaavan. Ravintolat työllistävät omistajien lisäksi viisitoista henkilöä ja kasvispuoti seitsemän. 

Styyran ja Hansenin arvot, työn ja vapaa-ajan tasapaino, turvallisuus, kunnioitus, yhdenvertaisuus ja avoin kommunikaatio näkyvät ravintoloiden jokapäiväisessä toiminnassa.  

Työvuorot suunnitellaan työntekijöiden toiveet huomioiden, laaja ja ennaltaehkäisevä työterveys kattaa sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvoinnin, ja työehdot noudattavat tarkasti työehtosopimusta. Palkkausjärjestelmä palkitsee työntekijöitä kokemuksen ja erityisten vastuutehtävien perusteella. 

Leif Halvrson, Laura Styyra ja Tom Hansen katselevat itseään peilikuvan kautta.
Kolmikko on yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden hyvinvointi ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. 

Henkilökunta toiminnan kehittäjinä

Molemmat ravintolat ovat fyysisesti pieniä, joten hyvä yhteistyö on sekä vahvuus että välttämättömyys.  

– Salin ja keittiön välinen linkki on täällä poikkeuksellisen vahva. Kokit voivat kaataa viiniä, tarjoilijat auttavat keittiössä, ja kaikki toimivat yhteisen tavoitteen eteen, Halverson kuvailee. 

Hansen, joka vastaa ravintoloiden keittiöstä, on ylpeä siitä, miten työntekijät ottavat vastuuta ja kehittävät toimintaa.   

– Kannustan jatkuvasti työntekijöitäni kertomaan ideansa ja parannusehdotuksensa ääneen. Meillä on henkilökunnan kesken säännöllisiä tapaamisia, joissa kaikki voivat osallistua päätöksentekoon ja kertoa mielipiteensä rehellisesti. Moni pienikin ehdotus on vuosien varrella muuttanut arkeamme paremmaksi. 

Kannustan jatkuvasti työntekijöitäni kertomaan ideansa ja parannusehdotuksensa ääneen.

Halversonin oma erityisosaaminen on juustot, ja sekin on saanut kasvaa osaksi ravintolan kulttuuria. 

– Juustot ovat intohimoni ja olen työskennellyt niiden parissa aiemmin. Ehdotin, että voisin ottaa ne vastuulleni, ja siitä tuli osa rooliani täällä. On hienoa, että työntekijän oma intohimo voi muuttua osaksi työpaikan toimintaa, hän kertoo. 

Hansen nyökkää vieressä. 

– Leifin juustoinnostus on tarttunut myös muihin. Hän on Cheese Master – ja se on ihan virallinen titteli täällä! 

Hyvinvoiva työntekijä, tyytyväinen asiakas

Kolmikko on yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden hyvinvointi ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. 

– Tein joitain vuosia sitten opinnäytetyön, jossa tutkin työntekijän ja asiakkaan kokemuksen välistä yhteyttä. Yhteys on täysin kiistaton. En itse usko, että on mahdollista luoda loistavaa asiakaskokemusta, jos työntekijät voivat huonosti, Styyra sanoo. 

Pienessä ravintolassa tämä korostuu entisestään.  

– Meillä ei ole paikkaa, mihin piiloutua. Jos fiilis ei ole hyvä, sen aistii heti myös asiakas. 

Halverson komppaa. 

– Erityisesti tarjoilijana oma mieliala näkyy suoraan palvelussa. Jos olen rentoutunut ja latautunut, on helpompi olla hyvä tarjoilija ja se heijastuu myös asiakkaaseen. Kun annan hyvää energiaa, saan sitä suurella todennäköisyydellä myös takaisin. 

Tarjoilija Leif Halverson asettelee aterimia ravintolan pöytään
Halverson on Kuurnassa ja Klaavassa tunnettu Cheese Masterina. Hänen mukaansa on hienoa, että työntekijän intohimo voi muuttua osaksi työpaikan toimintaa.

Kaiken ytimessä on arvostus

Kun Halverson, Styyra ja Hansen puhuvat työkulttuurista, yksi sana toistuu: arvostus. 

– Kaikesta voi keskustella kunnioittavasti. Koskaan ei ole tekosyytä olla epäkunnioittava työpaikalla, vaikka paineet olisivat kovat, Styyra sanoo. 

– Jos haluaa parantaa työpaikan kulttuuria, täytyy olla valmis myös kuulemaan epämiellyttäviä asioita. Itse en pidä konflikteista ja juuri siksi haluan, että meillä on toimiva ja turvallinen työyhteisö. 

Emme halua olla täydellisiä, vaan rehellisiä. Jos teemme asioita hyvin, haluamme puhua niistä avoimesti. Mutta vain silloin, kun ne todella toteutuvat myös arjessa.

Halverson summaa, että ravintolassa menestys syntyy siitä, että keittiö ja sali ovat samaa tiimiä. Kun ihmisiä arvostetaan, se näkyy työssä, ilmapiirissä ja palvelussa. 

– Emme halua olla täydellisiä, vaan rehellisiä. Jos teemme asioita hyvin, haluamme puhua niistä avoimesti. Mutta vain silloin, kun ne todella toteutuvat myös arjessa, Styyra lisää. 

Kuurnassa ja Klaavassa resepti parempaan työkulttuuriin on yksinkertainen, mutta vaativa: kunnioitusta, kuuntelua ja yhteistä tahtoa tehdä asiat oikein, joka päivä, jokaisessa vuorossa. 

Teksti: Olivia Lehmuskallio
Kuvat: Eeva Anundi

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku