Etusivu » Ajankohtaista » Uutishuone » Paremman työkulttuurin resepti syntyy arjen teoista Artikkelit 03.11.2025 15:23 Paremman työkulttuurin resepti syntyy arjen teoista Kun tarjoilija Leif Halverson saapuu työvuoroonsa helsinkiläiseen ravintola Kuurnaan tai naapurissa sijaitsevaan viinibaari Klaavaan, hän tietää, että päivästä tulee hyvä. Vaikka kiirettä olisi, sitä ei tarvitse kantaa yksin. Kuvassa vasemmalta oikealle: Tom Hansen, Leif Halverson ja Laura Styyra. Mukava työilmapiiri on ravintola-alalla tavallista, mutta Leif Halversonin mukaan hänen työpaikassaan on jotain erityistä. – Kuurna on ensimmäinen työpaikkani lähes kahdenkymmenen vuoden ravintolauran aikana, jossa työntekijöiden omaa aikaa todella kunnioitetaan, Halverson kertoo. – Jos minulla on vapaapäivä, minua ei soiteta tulemaan töihin paikkaamaan sairastunutta kollegaa. Se kuulostaa pieneltä asialta, mutta sillä on valtava vaikutus jaksamiseen. Työskennellessäni täällä olen vihdoin kokenut, että työn ja vapaa-ajan tasapaino voi oikeasti toteutua ravintolassa. Halverson on nähnyt monenlaisia työpaikkoja sekä Suomessa että Britanniassa, josta hän on alun perin kotoisin. – Alan kulttuuri on Britanniassa brutaali. Työskennellessäni täällä olen vihdoin kokenut, että työn ja vapaa-ajan tasapaino voi oikeasti toteutua ravintolassa. Arvot ohjaavat toimintaa Ravintoloitsijat Laura Styyra ja Tom Hansen ostivat ravintola Kuurnan vuonna 2018. He eivät lähteneet tietoisesti haastamaan ravintola-alan paineistettua työkulttuuria, vaan halusivat pyörittää toimintaa tavalla, jonka itse kokivat oikeaksi. – Kun olemme aiemmin työskennelleet muille, olemme nähneet monenlaisia toimintatapoja. Omassa ravintolassamme halusimme jatkaa niitä, jotka toimivat, ja muuttaa niitä, jotka eivät, salista, tarjoilusta ja ravintolan juomapuolesta vastaava Styyra kertoo. Heidän toimintatapansa onkin osoittautunut varsinaiseksi menestykseksi: vuonna 2023 he avasivat Hakaniemen kauppahalliin Kuurnan kasvispuodin ja juhannuksena 2025 Kuurnan viereiseen liiketilaan viinibaari Klaavan. Ravintolat työllistävät omistajien lisäksi viisitoista henkilöä ja kasvispuoti seitsemän. Styyran ja Hansenin arvot, työn ja vapaa-ajan tasapaino, turvallisuus, kunnioitus, yhdenvertaisuus ja avoin kommunikaatio näkyvät ravintoloiden jokapäiväisessä toiminnassa. Työvuorot suunnitellaan työntekijöiden toiveet huomioiden, laaja ja ennaltaehkäisevä työterveys kattaa sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvoinnin, ja työehdot noudattavat tarkasti työehtosopimusta. Palkkausjärjestelmä palkitsee työntekijöitä kokemuksen ja erityisten vastuutehtävien perusteella. Kolmikko on yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden hyvinvointi ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. Henkilökunta toiminnan kehittäjinä Molemmat ravintolat ovat fyysisesti pieniä, joten hyvä yhteistyö on sekä vahvuus että välttämättömyys. – Salin ja keittiön välinen linkki on täällä poikkeuksellisen vahva. Kokit voivat kaataa viiniä, tarjoilijat auttavat keittiössä, ja kaikki toimivat yhteisen tavoitteen eteen, Halverson kuvailee. Hansen, joka vastaa ravintoloiden keittiöstä, on ylpeä siitä, miten työntekijät ottavat vastuuta ja kehittävät toimintaa. – Kannustan jatkuvasti työntekijöitäni kertomaan ideansa ja parannusehdotuksensa ääneen. Meillä on henkilökunnan kesken säännöllisiä tapaamisia, joissa kaikki voivat osallistua päätöksentekoon ja kertoa mielipiteensä rehellisesti. Moni pienikin ehdotus on vuosien varrella muuttanut arkeamme paremmaksi. Kannustan jatkuvasti työntekijöitäni kertomaan ideansa ja parannusehdotuksensa ääneen. Halversonin oma erityisosaaminen on juustot, ja sekin on saanut kasvaa osaksi ravintolan kulttuuria. – Juustot ovat intohimoni ja olen työskennellyt niiden parissa aiemmin. Ehdotin, että voisin ottaa ne vastuulleni, ja siitä tuli osa rooliani täällä. On hienoa, että työntekijän oma intohimo voi muuttua osaksi työpaikan toimintaa, hän kertoo. Hansen nyökkää vieressä. – Leifin juustoinnostus on tarttunut myös muihin. Hän on Cheese Master – ja se on ihan virallinen titteli täällä! Hyvinvoiva työntekijä, tyytyväinen asiakas Kolmikko on yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden hyvinvointi ja asiakaskokemus kulkevat käsi kädessä. – Tein joitain vuosia sitten opinnäytetyön, jossa tutkin työntekijän ja asiakkaan kokemuksen välistä yhteyttä. Yhteys on täysin kiistaton. En itse usko, että on mahdollista luoda loistavaa asiakaskokemusta, jos työntekijät voivat huonosti, Styyra sanoo. Pienessä ravintolassa tämä korostuu entisestään. – Meillä ei ole paikkaa, mihin piiloutua. Jos fiilis ei ole hyvä, sen aistii heti myös asiakas. Halverson komppaa. – Erityisesti tarjoilijana oma mieliala näkyy suoraan palvelussa. Jos olen rentoutunut ja latautunut, on helpompi olla hyvä tarjoilija ja se heijastuu myös asiakkaaseen. Kun annan hyvää energiaa, saan sitä suurella todennäköisyydellä myös takaisin. Halverson on Kuurnassa ja Klaavassa tunnettu Cheese Masterina. Hänen mukaansa on hienoa, että työntekijän intohimo voi muuttua osaksi työpaikan toimintaa. Kaiken ytimessä on arvostus Kun Halverson, Styyra ja Hansen puhuvat työkulttuurista, yksi sana toistuu: arvostus. – Kaikesta voi keskustella kunnioittavasti. Koskaan ei ole tekosyytä olla epäkunnioittava työpaikalla, vaikka paineet olisivat kovat, Styyra sanoo. – Jos haluaa parantaa työpaikan kulttuuria, täytyy olla valmis myös kuulemaan epämiellyttäviä asioita. Itse en pidä konflikteista ja juuri siksi haluan, että meillä on toimiva ja turvallinen työyhteisö. Emme halua olla täydellisiä, vaan rehellisiä. Jos teemme asioita hyvin, haluamme puhua niistä avoimesti. Mutta vain silloin, kun ne todella toteutuvat myös arjessa. Halverson summaa, että ravintolassa menestys syntyy siitä, että keittiö ja sali ovat samaa tiimiä. Kun ihmisiä arvostetaan, se näkyy työssä, ilmapiirissä ja palvelussa. – Emme halua olla täydellisiä, vaan rehellisiä. Jos teemme asioita hyvin, haluamme puhua niistä avoimesti. Mutta vain silloin, kun ne todella toteutuvat myös arjessa, Styyra lisää. Kuurnassa ja Klaavassa resepti parempaan työkulttuuriin on yksinkertainen, mutta vaativa: kunnioitusta, kuuntelua ja yhteistä tahtoa tehdä asiat oikein, joka päivä, jokaisessa vuorossa. Teksti: Olivia LehmuskallioKuvat: Eeva Anundi Avainsanat: matkailu- ja ravintola-ala Mitä pidit tästä sisällöstä? NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.Reaktio(Pakollinen) Tämä oli hyödyllinen Pidin kovasti tästä sisällöstä En ymmärtänyt Ei ollut hyödyllinen Kommentti (valinnainen)CAPTCHA Jaa Lue seuraavaksi Tiedotteet elinkeinot kaupan ala kiinteistöpalveluala matkailu- ja ravintola-ala talous työllisyys vartiointiala PAMin suhdannebarometri: Alle 8 prosenttia uskoo taloudellisen tilanteensa parantumiseen 30.10.2025 Uutiset matkailu- ja ravintola-ala matkailu- ja ravintola-alan esihenkilöt PAM selvittää: Mitä kuuluu matkailu- ja ravintola-alalla työskenteleville? 20.10.2025 Lausunto 1/2025 Työikäisten ruokailusuositusluonnoksesta. Lausunto Valtion ravitsemusneuvottelukunnalle ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. 14.10.2025 Näytä kaikki
Tiedotteet elinkeinot kaupan ala kiinteistöpalveluala matkailu- ja ravintola-ala talous työllisyys vartiointiala PAMin suhdannebarometri: Alle 8 prosenttia uskoo taloudellisen tilanteensa parantumiseen 30.10.2025
Uutiset matkailu- ja ravintola-ala matkailu- ja ravintola-alan esihenkilöt PAM selvittää: Mitä kuuluu matkailu- ja ravintola-alalla työskenteleville? 20.10.2025
Lausunto 1/2025 Työikäisten ruokailusuositusluonnoksesta. Lausunto Valtion ravitsemusneuvottelukunnalle ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. 14.10.2025