Sovittelun taidoilla solmut auki

1.10. 9:30 - 16:00
Paikka tarkentuu myöhemmin!

Restoratiivisesta sovittelusta näkökulmia ja työkaluja haastaviin vuorovaikutustilanteisiin.

Luottamushenkilönä sinua pyydetään selvittämään mitä moninaisimpia työyhteisön ristiriitatilanteita ja ilmapiiriongelmia, olivatpa ne sitten työntekijöiden välisiä tai työntekijöiden mielestä esimiehen aiheuttamia. Saattaapa tilanne kärjistyä ja tunteet kuumeta myös sinun ja työnantajan edustajan välillä, kun neuvottelette työntekijöitä koskevista kinkkisistä asioista.

Ristiriitojen ja haastavien vuorovaikutustilanteiden onnistunut ratkaiseminen on oleellinen osa luottamushenkilön työtä. Neuvotteleminen on usein myös sovittelemista. Tässä osallistavassa koulutuksessa tutustumme restoratiiviseen eli korjaavan sovitteluun sekä sen tarjoamiin työkaluihin: kuinka käsitellä vaikuttavasti ja itseä uuvuttamatta työpaikalla eri osapuolten välillä syntyneitä ristiriitoja.

Tästä koulutuksessa tarkastelet myös omaa vuorovaikutustyyliäsi ja rooliasi haastavissa vuorovaikutustilanteissa, kehität kullanarvoista kuuntelemisen taitoa sekä tutustut toimintamalliin, jonka avulla pystyt jäsentämään tilanteita, joissa sinulle ryöpytetään ongelmia ja epäkohtia ratkaistavaksi.

Koulutuksen jälkeen sinulla on konkreettisia työkaluja kohdata ja käsitellä rakentavasti ja ratkaisukeskeisesti työyhteisön mitä moninaisimpia ristiriitatilanteita.

Kesto
1 päivä, 6h
Kohderyhmä
Luottamusmies, Työsuojeluvaltuutettu