Työnantaja - 11.11.2022 klo 14.32

Keskon Vantaan varastoilta vastalause Kaupan liitolle

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen ja Keskon PT logistiikan pääluottamusmies Mikko Ruokonen ulosmarssin yhteydessä. Kuva: Anu Vallinkoski.

Työntekijät marssivat perjantaina ulos Keskon Vantaan varastoilta Kaupan liiton kieltäydyttyä palkkaneuvotteluista Palvelualojen ammattiliitto PAMin kanssa.

Noin tuhat Keskon Vantaan varastojen työntekijää marssi työpaikaltaan ulos perjantaina kello 12 vastalauseena Kaupan liiton ilmoitukselle, jonka mukaan työnantajaliitto ei osallistu aiemmin sovittuihin palkkaneuvotteluihin. Työt keskeytyivät kahdeksi tunniksi.

– Ei tällainen ainakaan luottamusta rakenna. On aikamoinen temppu kieltäytyä jo sovituista neuvotteluista. En ole vastaavaa nähnyt aiemmin. Tämä luo varjon neuvotteluiden ylle, ulosmarssia seurannut Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoo.

Hänen mukaansa Kaupan liiton ilmoitus ei vaikuta PAMin tavoitteisiin palkkaneuvotteluissa. PAM hakee edelleen ostovoimaa turvaavia palkankorotuksia kuten se on jo aiemmin kertonut.

Viime helmikuun tes-neuvotteluissa Kaupan liitto ja Palvelualojen ammattiliitto PAM sopivat, että sopimuskauden toisen vuoden palkkaratkaisusta neuvotellaan 15.12.2022 mennessä.

Kaupan liitto ilmoitti kuitenkin tiistaina, ettei se suostu neuvottelemaan palkoista ennen kuin vientialojen, teknologia- ja kemianteollisuuden, palkkaratkaisut ovat selvillä. Työnantajaliiton mukaan palvelu- ja kaupan alan palkankorotusten ei pidä olla korkeampia kuin vientialojen korotusten. Vientialoja suuremmat korotukset nostaisivat Kaupan liiton mukaan palveluiden ja tuotteiden hintoja.

Keskon PT logistiikan pääluottamusmies Mikko Ruokonen pitää perusteita paikkansapitämättöminä.

– Perusteet ovat raukkamaisia ja virheellisiä. Kaupan liiton pitäisi olla enemmän huolissaan ihmisten ostovoimasta. Olen saanut paljon työntekijöiltä viestiä, miten he joutuvat tinkimään ruokaostoksista. Neuvotteluiden kariuduttua osa työntekijöistä on peloissaan, osa vihoissaan, Ruokonen kertoo.

Rönni-Sällisen ja Ruokosen mukaan kaupalla olisi palkanmaksuvaraa.

Esimerkiksi Kesko teki tämän vuoden kolmannella neljänneksellä kaikkien aikojen parhaimman vuosineljännestuloksensa. Osavuosikatsauksen mukaan Keskon heinä-syyskuun liikevoitto oli 243 miljoonaa euroa.

– Kaupan alalla työn tuottavuus on parempi kuin vientiteollisuudessa. Kaupan tulokset ovat kasvaneet, mutta palkkakehitys alalla ei ole ollut samaa luokkaa, Ruokonen huomauttaa.

Teksti: Anu Vallinkoski

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme