Työelämä - 02.12.2022 klo 08.18

Lasikattojen säröttäjä ja siltojen rakentaja

Maailmalla kulkiessaan Maj-Len Remahl oivalsi, miten samanlaisia ihmiset ovat kaikkialla iloineen ja murheineen. Kuva: Eeva Anundi

Joulukuun 3. päivä 80 vuotta täyttävällä PAMin ensimmäisellä puheenjohtajalla Maj-Len Remahlilla on takanaan vaiheikas polku ammattiyhdistysliikkeessä. Monet kerrat hän on ollut tehtävässään se ensimmäinen nainen.

”Huh huh, vieläkin huimaa”, puuskahtaa Maj-Len Remahl muistellessaan kesäkuun 16. päivää vuonna 1986.

Tuona päivänä syntyi Remahlin ensimmäinen lapsenlapsi ja hänestä itsestään tuli Liiketyöntekijäin liiton puheenjohtaja, ensimmäisenä naisena.

Remahl oli lähtenyt kisaan, vaikka ei uskonut menestyvänsä. Ehdolle hän lupautui, koska moni pyysi ja koska hänen omasta mielestään naisvaltaisen liiton puheenjohtajaksi pitäisi olla edes ehdolla nainen.

Valintakokoukseen hän oli miettinyt valmiiksi häviäjän kiitospuheen.

”Olin itse saarnannut vuosikausia, miten naisten pitää lähteä mukaan eikä aina jättäytyä tällaisten kisojen ulkopuolelle. Piti elää, kuten saarnaa.”

Täpärästi voitolle päässyt Remahl oli uuden edessä. Hän nousi puheenjohtajaksi liiton piiritoimitsijan paikalta eikä ollut aiemmin osallistunut edes liiton hallituksen kokouksiin. Opeteltavaa oli paljon, mutta toimistossa ja hallinnossa oli kokenutta väkeä tukemassa.

Ison työn Remahl teki myös pitkän ja repivän puheenjohtajakamppailun jättämien jälkien paikkaamisessa.

Sittemmin Remahl oli urallaan mukana vielä monissa mullistuksissa. 1987 hänestä tuli Liikealan ammattiliiton puheenjohtaja, kun Liiketyöntekijöiden liitto, Suomen Liikeväen liitto ja Handels- och industritjänstemannaförbundet yhdistyivät.

Vuonna 2000 Remahl oli kätilöimässä Palvelualan ammattiliittoa. Hänestä tuli myös suurliiton ensimmäinen puheenjohtaja.

Maj-Len Remahl valittiin PAMin ensimmäiseksi puheenjohtajaksi vuonna 2000. Kuva: Työväen arkisto

Naisilta ennenkuulumatonta

Vaasassa ruotsinkieliseen Rönnholmin työläisperheeseen sotavuonna 1942 syntynyt Maj-Len oli vanhin neljän sisaruksen parvesta.

Isä Torsten työskenteli sähkölaitteita valmistaneella Strömbergin tehtaalla sähköasentajana, Anita-äiti kesäisin hautausmaalla ja myöhemmin Strömbergillä kokoonpanossa – kunhan lastenhoidolta ehti.

Elämä oli vaatimatonta. Kuusihenkinen perhe asui pienessä kahden huoneen ja keittiön asunnossa tehtaan asuinalueella.

Vanhemmat kuitenkin satsasivat lastensa koulutukseen ja tulevaisuuteen. Varat riittivät vain yhden lapsen oppikouluun ja ylioppilastutkintoon. Perheen ainoa poika, Remahlia pari vuotta nuorempi Per-Åke asteli lukioon. Remahl sai tyytyä keskikouluun ja kauppaoppilaitokseen – Vasa handelsläroverkiin.

”Kyllä se harmitti silloin, etten vanhimpana päässyt oppikouluun. Mutta en ole katkera. Vasa handelsläroverk oli hyvä koulu sekin.”

Koulun jälkeen Remahlin tie vei äidin ja isän perässä Strömbergille. Tosin konttoriin palkanlaskennan ja kirjanpidon pariin. Koulutus nosti tyttären hieman vihreämmälle oksalle kuin vanhempansa.

Politiikan ja ammattiyhdistysliikkeen Remahl löysi 1960-luvun puolivälissä, kun hän oli tovin kotona ensimmäisen lapsensa kanssa.

”Kun aikaa oli, aloin seurata eduskuntavaaliväittelyitä televisiosta. SDP:n vaaliohjelma teki minuun vaikutuksen selvyydellään.”

Viimeinen sysäys oli Riitta Prustin tapaaminen jalkapallokatsomossa. Rouvat Prusti ja Remahl seurasivat miestensä otteluita Vaasan Pallaksen riveissä. Sittemmin Prusti on tullut monelle tutuksi esimerkiksi kansanedustajana.

”Riitta innosti minua mukaan sosialidemokraatteihin. Mieheni Martti ei aluksi hyväksynyt aktiivisuuttani, mutta sopeutui pakon edessä.”

Työpaikallaan Remahl valittiin varaluottamusmieheksi ja pian teollisuustoimihenkilöiden luottamusmieheksi 1970-luvun alussa. Ajat olivat myrskyisät. Metalli lakkoili ja toimihenkilötkin marssivat ulos vauhdittaakseen palkkaneuvottelujaan.

”Se oli ennenkuulumatonta. Toimiston naisilta ei sellaista odotettu. Marssi kuitenkin tepsi, saimme korotuksen.”

Yhdessä vahvempia

Kuva: Eeva AnundiPalvelualojen ammattiliitto PAM syntyi vuonna 2000 Hotelli- ja ravintolahenkilökunnan liiton, Teknisten erikoisammattien liiton, Kiinteistötyöntekijäin liiton ja Liikealan ammattiliiton yhdistyessä.

”Katsoimme, että yhdistyminen oli järkevää, kun tilanne työmarkkinoilla oli kiristynyt. Ay-liike ei enää vetänyt samaan tapaan kuin ennen. Ei ollut enää itsestäänselvyys, että nuori liittyisi ammattiliittoon koulusta valmistuttuaan.”

Takana oli myös 1990-luvun rankka lama ja nopeasti ennennäkemättömiin lukuihin noussut työttömäin armeija. Asenteet olivat koventuneet, ja lama oli koetellut ay-liikettä myös taloudellisesti. 2000-luvulle mentäessä laman perintö vaikutti yhä.

Neljää liittoa yhdistivät samankaltaiset työehtosopimukset, työpaikkojen olosuhteet ja ongelmat – kaikki olivat matalapalkka-aloja, joissa osa-aikatyö oli tavallista.

”Yhdessä olimme vahvempia. Mahdollisuudet kouluttaa ja tukea luottamusmiehiä paranivat. Työehtosopimusneuvotteluissa iso liitto oli pientä tukevampi selkänoja. Toisaalta suuressa liitossa oli tilaa hoitaa asioita myös alakohtaisesti.”

Yhteiset surut ja ilot

Vuosien saatossa Remahl oli aktiivisesti mukana myös kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen toiminnassa.

”Kansainvälinen toiminta opetti minulle, miten tärkeää rajat ylittävä solidaarisuus ja yhteistyö on. Jo pitkään yritykset ovat olleet kansainvälisiä jättejä, ja ilman yhteistyötä työntekijät ovat vain pieniä tuulessa lentäviä hiekanjyviä – täysin voimattomia. Ammattiyhdistysliikkeen pitää jakaa keskenään tietoa ja parhaita käytäntöjä.”

Maailmalla kulkiessaan Remahl oivalsi myös, miten samanlaisia ihmiset ovat kaikkialla iloineen ja murheineen. Niin suomalaiset kuin intialaisetkin työntekijät haluavat reiluja työehtoja ja -oloja. Hyvän elämän edellytyksiä.

Kansainvälisessäkin ay-liikkeessä Remahl on ollut monesti se ensimmäinen nainen. Esimerkiksi vuonna 1999 hänet valittiin liikealan ammattiliittojen kansainvälisen järjestön FIET:in puheenjohtajaksi ensimmäisenä naisena.

”Ehkä olen ollut osaltani tekemässä pieniä säröjä lasikattoon, vaikka eihän se vieläkään ole kokonaan rikkoutunut. Itse koen, ettei sukupuolestani ole ollut mitään haittaa, jos ei hyötyäkään.”

”Moni ei ymmärrä ay-liikkeen tärkeyttä."

Rakentava, ei vastustava liike

Remahlin liittouran alkupuoli 1970- ja 1980-luvuilla oli ammattiyhdistysliikkeen kulta-aikaa. Vasemmistopuolueet ja ay-liike saivat yhdessä paljon aikaan.

”Työlainsäädäntö eteni. Työntekijät ja työnantajat solmivat yhdessä vastuullisia työehtosopimuksia. Ay-liike oli voimakas tekijä yhteiskunnassa ja liikettä kuunneltiin”, Remahl muistelee.

Nykyisin työmarkkinapolitiikka näyttää Remahlin mukaan olevan hankalassa tilanteessa. Mediassa liitot näkyvät lähinnä lakkojen aikaan. Loimaan kassa kerää jäseniä. Työnantajapuoli haluaa näivettää työntekijöiden valtaa.

”Moni ei nyt ymmärrä ay-liikkeen tärkeyttä. Meidän pitää näyttää, että ay-liike ei ole vastustava liike vaan rakentava, yhteistyötä tekevä liike. Myös työntekijät toivovat yritysten menestystä ja tekevät sen eteen kirjaimellisesti töitä. Yhteistyö on kuitenkin vastavuoroista. Kuka etujamme puolustaa ellemme me itse?”

Maj-Len Remahl

- Syntyi 3.12.1942 Rönnholmien perheen esikoiseksi.

- Opiskeli kaupallista alaa Vasa handelsläröverkissä 1959-1961

- Ensimmäinen vakituinen työpaikka konttoristina Stömbergin tehtaalla Vaasassa.

- Liiketyöntekijöiden liiton puheenjohtaja 1986-1987

- Liikealan ammattiliiton puheenjohtaja 1987-2000

- Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja 2000-2002

Teksti: Anu Vallinkoski

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme