Tapahtuma - 16.07.2019 klo 16.35

Miltä näyttää kaupan alan tulevaisuus?

Kuva: Timo Piiroinen.

Vastuullisuus, digitalisaatio ja ilmastonmuutos nousivat esiin keskeisinä kaupan alan suunnannäyttäjinä Porin SuomiAreenan keskustelussa.

Kaupan alan tulevaisuutta käsiteltiin tänään Porin Suomi Areenan keskustelussa, johon osallistuivat PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen, Ikean maajohtaja Timo Hulmi, Lidlin henkilöstöjohtaja Maria Hekkala ja Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.

Panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että kaupan alan työ ja osaamisvaatimukset ovat murroksessa. Globaalin tason megatrendit, kuten ilmastonmuutos ja digitalisaatio vaikuttavat alan tulevaisuuteen, ja suoraan työntekijöiden arkeen.

”Muutos vaikuttaa eri tavalla eri puolilla. Jäsenkyselymme perusteella on nähtävissä se, että rutiininomaista työtä katoaa kaupan alalta, mutta toisaalta digitalisaatio myös lisää työn mielekkyyttä. Työntekijöiden osaamisvaatimukset tulevat jatkossa kasvamaan. Palveluosaaminen eli asiakkaiden kohtaaminen ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot tulevat korostumaan, sekä kaikki digitaitoihin liittyvät asiat”, sanoi PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Vastuullisuus nousi keskustelussa esiin yhdeksi keskeiseksi kaupan alan tulevaisuuteen vaikuttavaksi tekijäksi Suomessa. Ikean toteuttaman kyselyn mukaan erityisesti nuoret kaupan alan työntekijät vaativat entistä enemmän keskustelevaa johtamista sekä mahdollisuuksia kehittyä ja vaikuttaa omaan työhönsä.

Panelistien mukaan vastuullinen työnantaja huolehtii työntekijöiden osaamisesta ja hyvinvoinnista, mutta myös vastuullisuus tarkoittaa myös kestävistä ratkaisuista huolehtimista koko tuotantoketjun osalta.

Maapallon kantokyvyn rajoihin mahtuva kaupankäynti syntyisi mm. hyödyntämällä kiertotalouden mahdollisuuksia, korostamalla palveluiden merkitystä materiaalin sijaan, tekemällä pitkänteistä työtä vastuullisuuden kaikilla osa-alueilla ja osallistamalla henkilöstöä kestävien innovaatioiden luomiseen.

”Kaupan alalla tarvitaan jatkossa sitoutuneita työntekijöitä. Peräänkuuluttaisin osa-aikatyöntekijöiden työllistämistä niin, että alalle saataisiin lisää kokoaikaisia työntekijöitä. Tällä hetkellä esimerkiksi myyjistä noin puolet on osa-aikaisia, ja sillä osa-aikaisen palkalla ei oikeasti elä”, Rönni-Sällinen sanoi.

”Jotta työntekijöillä on motivaatiota osallistua alan kehittämiseen, heidän tulee saada peruselantonsa työstä”, hän muistutti.

Katso tästä koko keskustelu

Porin Suomi Areenan keskustelun järjesti Ikea Suomi.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat