Työehtosopimusneuvottelut - 15.11.2022 klo 18.14

Neuvottelut hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan palkoista ja työehdoista jatkuivat

PAM ja työnantajaa edustava Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa jatkoivat tänään tiistaina 15.11. neuvotteluja hiihtokeskusten ja ohjelmapalvelualan työehdoista ja palkoista.

”Palkankorotustavoitteissa - joka tietysti on se meidän ykkösjuttu - ei tullut edelleenkään lähestymistä, harmittelee PAMin sopimusasiantuntija Sirpa Moilanen.
”Neuvottelupöydässä käytiin läpi myös tekstitavoitteita puolin ja toisin, mutta neuvotteluosapuolet ovat niidenkin osalta melko kaukana toisistaan. Neuvottelut jatkuvat torstaiaamuna.”

PAM ja MaRa eivät päässeet sopuun vuoden 2023 palkankorotuksesta, joten vuosi sitten neuvotellut hiihtokeskusten sekä ohjelmapalvelualan työehtosopimukset päättyivät lokakuun lopussa. Aloilla on nyt alkanut sopimukseton tila.

Hiihtokeskusalan työehtosopimusta sovelletaan hiihtokeskusalalla toimivien yritysten palveluksessa oleviin työaikalain alaisiin toimihenkilöihin ja työntekijöihin, kuten mm. rinnetyöntekijöihin, lipunmyynti- ja välinevuokraamotyöntekijöihin, huoltotoimi- ja kenttähenkilöstöön sekä hiihdonopettajiin.

Ohjelmapalvelualan työehtosopimuksen alaisissa töissä työskentelee Suomessa noin 600 työntekijää eri ohjelmapalvelualan yrityksissä esimerkiksi safarioppaina. Työehtosopimus ei koske esimerkiksi muusikkojen yms. esiintyvien taiteilijoiden välitystä mm. ravintoloihin.

Mikä on sopimukseton tila?

Kun työehtosopimuksen voimassaolo päättyy, alkaa sopimukseton tila, ellei uutta sopimusta ole siihen mennessä solmittu. Sopimuksettoman tilan aikana ei ole työrauhavelvoitetta. Se tarkoittaa, että erilaiset työtaistelut - muun muassa lakot - ovat mahdollisia, jos neuvotteluissa ei edistytä ja tilanne pitkittyy. Vanhan työehtosopimuksen määräyksiä sovelletaan siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus astuu voimaan.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme