Työttömyyskassa - 06.05.2021 klo 11.49

Osa-aikatyötä tekevillä voi olla vuosilomalla oikeus päivärahaan

Getty Images/Johner RF

Kesälomakausi pyörähtää pian käyntiin ja työttömyyskassa haluaa muistuttaa jäsenistöä osa-aikatyöntekijöiden oikeudesta päivärahaan vuosiloman ajalta.

Muistathan, että osa-aikatyötä tekevillä voi olla oikeus soviteltuun päivärahaan myös vuosiloman aikana edellyttäen, että työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Tämä koskee myös lomautettuja osa-aikatyöntekijöitä. Osa-aikatyösopimuksella työskentelevän lomaraha ja loma-ajan palkka otetaan sovittelussa huomioon maksupäivän mukaan. Loma-ajan palkan ja lomarahan maksupäivällä on merkitystä, sillä palkkatulo sovitellaan aina sillä hakujaksolla, jolle tulojen maksupäivä osuu.

Jos pidät hakujaksolla vuosilomaa, muista ilmoittaa se hakemuksessasi. Toimita kassalle palkkalaskelmat aina, jos palkkaan on sisältänyt lomapalkkaa. Jos hakujakson palkkalaskelmassa on maksettu myöhemmin pidettävän loman lomapalkkaa, ilmoita kassalle milloin loma pidetään.

Palkallinen loma-aika kerryttää työssäoloehtoa, jos lomapalkkaa on maksettu lomaviikolta vähintään 18 tunnilta. Kassa tarvitsee palkkalaskelman lomapalkoista, jotta loma-aika voidaan viedä oikein työssäoloehdon seurantaan, sillä tulorekisterin tiedoissa loma-ajan palkkoja ei ole eritelty. Hakija voi toimittaa palkkalaskelman myös hakemuksen toimittamisen jälkeen Lähetä liitteitä -kohdasta verkkopalvelun etusivulta.

Kokoaikatyöstä ansaitulta loma-ajalta ei ole oikeutta päivärahaan

Erotuksena osa-aikatyösopimuksella työskenteleviin, kokoaikatyösuhteesta lyhennetylle työviikolle lomautetun vuosiloma on kokoaikatyöstä ansaittua, jolloin loma-ajalta ei voida maksaa ansiopäivärahaa. Toisaalta lomarahat ja loma-ajan palkka eivät tällöin vaikuta päivärahan suuruuteen, vaikka niiden maksupäivä osuisi lomautusjaksolle.

Voit lukea lisää loman vaikutuksesta päivärahaan täältä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja ke-pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.