Työehtosopimusneuvottelut - 23.11.2022 klo 14.26

Päivittyvä uutinen: Hiihtokeskusalan työehtokiistan sovittelua jatkettiin

Seuraava sovittelutapaaminen on maanantaina 28.11.

Sunnuntai 27.11.
Hiihtokeskusalan neuvotteluosapuolet jatkoivat sovittelua valtakunnansovittelijan johdolla sunnuntaina. Maanantai-iltapäivällä sovittelu jatkuu.

Perjantai 25.11.
Hiihtokeskusalan työehtosopimuskiistan sovittelu jatkui perjantaina iltapäivällä. Sovittelu jatkuu sunnuntaina.

Keskiviikko 23.11.2022
PAMin ja työnantajaliitto MaRan työriidan sovittelua jatkettiin keskiviikkona aamupäivällä. Seuraava sovittelutapaaminen on perjantaina 25.11.

Maanantai 21.11.2022
PAMin sekä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan edustajat tapasivat valtakunnansovittelijan toimistolla hiihtokeskusalan työriidan ratkaisemiseksi. Sovittelu jatkuu keskiviikkona.

* * *

Hiihtokeskusala on ollut sopimuksettomassa tilanteessa marraskuun alusta saakka eivätkä neuvottelut edenneet toivotulla tavalla. PAM katkaisi alan työehtosopimusneuvottelut torstaina 17.11., koska työnantajaliitto ei osoittanut halua vastaantuloon hiihtokeskusalan työehtojen parantamiseksi. Samana päivänä PAMin hallitus päätti hiihtokeskusalan rajatusta työnseisauksesta, joka koskee kuutta hiihtokeskusta:

• Rukakeskus Oy:n hiihtokeskus Kuusamossa
  • Huippupaikat Oy:n hiihtokeskukset Kuopiossa (Tahko) ja Sotkamossa (Vuokatti)
  • Oy Levi Ski Resort Ltd hiihtokeskus Kittilässä
  • Pyhätunturi Oy:n hiihtokeskus Kemijärvellä
  • Hiihtokeskus Iso-Ylläs Oy:n hiihtokeskus Kolarissa

Työnseisaus alkaa 1.12.2022 klo 16.00, ellei sopua synny ennen sitä.

Lisätietoa hiihtokeskusalan työtaistelusta löytyy täältä.

Sovittelu

Joskus työehtosopimusneuvotteluissa joudutaan tilanteeseen, jossa sopimusta ei ammattiliiton ja työnantajaliiton välillä saada neuvoteltua. Sovittelussa yritetään löytää tähän tilanteeseen vastaus.

Useimmiten sovittelijana toimii valtakunnansovittelija. Sovittelijan tehtävä on yrittää löytää kiistaan ratkaisua. Sovittelija kutsuu neuvotteluosapuolet saman pöydän ääreen.

Sovitteluun osallistuminen on pakollista, mutta sovittelija ei voi pakottaa työntekijä- ja työnantajaliittoa hyväksymään ratkaisua.

Lisätietoa sovittelusta ja valtakunnansovittelijan tehtävästä.

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme