Politiikka - 17.05.2023 klo 09.53

PAM: Asumistuen leikkaaminen ei ole ratkaisu. Sosiaaliturvan uudistamisessa huomio käännettävä tukimuotojen joustavuuteen ja avun saamisen nopeuteen

Palvelualojen ammattiliitto PAMin mielestä pienipalkkaisille pitää jatkossakin maksaa asumistukea.

Sosiaaliturvaa ja siihen liittyvää lainsäädäntöä ollaan uudistamassa. Yhtenä uudistuskohteena on muun muassa asumistukeen; sen myöntämiseen ja sen maksamiseen liittyvät muutokset. Asumistuen leikkaamisella olisi kohtalokkaat vaikutukset palvelualoilla työskentelevien ihmisten elämään.

”Tuella on vaikutusta siihen, missä on varaa asua ja kuinka työn ja muun elämän yhteensovittaminen jatkossa onnistuu. Saatavalla asumistuella on merkitystä siihen, paljonko palkasta jää pakollisten menojen jälkeen käyttöön elämistä varten”, huomauttaa PAMin sosiaalipoliittinen asiantuntija Egezona Kllokoqi-Bublaku.

Jos asumistuen uudistuksella leikataan pienituloiselta ja samaan aikaan suljetaan heiltä mahdollisuus hakea perustoimeentulotukea asumiskustannuksiin, heikennettään pienituloisten ostovoimaa ja ajetaan heitä asumaan yhä pienempiin asuntoihin ja muuttamaan pois kasvukeskuksista. Lisäksi heikentämällä asumistukea heikennetään samalla kannusteita muuttaa työn perässä. Nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa näyttää jo nyt vahvasti siltä, että vuokrat tulevat nousemaan merkittävästi. Tästä esimerkkinä eilen ilmoitettu Helsingin kaupungin asuntojen eli Hekan päätös nostaa omien vuokra-asuntojen vuokria yli 10 prosenttia ensi vuoden alusta.

”Maahan muodostetaan parhaillaan uutta hallitusta, joka on pitänyt työllisyysasteen nousua ja aktiivista työvoimapolitiikkaan poliittisesti esillä. Asumistuen leikkaaminen ei edistä näitä tavoitteita, päinvastoin,” Kllokoqi-Bublaku huomauttaa ja jatkaa

”Korkeat asumiskustannukset ajavat jo nyt pienipalkkaisia hakemaan toimeentulotukea korkeisiin asumiskustannuksiin. Tämä aiheuttaa tilanteita, joissa työn vastaanottaminen ei ole kannattavaa. Asumistuen leikkaamisen sijaan pitäisi vähentää pienituloisten toimeentulotuen tarvetta, kannustinloukkuja ja huolehtia kohtuuhintaisten asumistuotannon riittävyydestä.”

Palvelualojen työntekijöiden osalta keskeistä sosiaaliturvan uudistuksessa on muun muassa se, kuinka erilaiset tukimuodot jatkossa palvelevat vaihtelevissa työsuhteissa ja vaihtelevilla työtunneilla työskenteleviä työntekijöitä, joiden palkka on pieni. Tärkeää meneillään olevassa uudistuksessa on löytää sellainen sosiaaliturvan malli, joka pystyy reagoimaan ja joustamaan nopeisiinkin elämänmuutoksiin.

PAMin lausunto sosiaaliturvakomitean välimietintöön kokonaisuudessaan täällä.

Tutustu lisää aiheeseen PAMin verkkosivuilta täällä

Katso tarkemmat yhteystiedot

030 100 600  klo 10-14 (ma, ke, pe)

030 100 620 ma-pe klo 10-14

020 690 211 ma-pe klo 10-14

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 640 vardagar kl.  10-14

030 100 630 from 10 am to 2 pm (Mon, Wed, Fri)

030 100 625  weekdays from 10 am to 2 pm

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme