Työehtosopimusneuvottelut - 23.11.2022 klo 12.44

PAMin valtuustoa puhuttavat palkkaneuvottelut

Mitä meille kuuluu? Palkkaneuvottelut puhuttavat PAMin valtuuston kokouksessa. Kuva: Minttu Sallinen

Mitä meille kuuluu? Ainakin parempi palkka. PAMin valtuusto linjaa liiton tulevaa suuntaa kaksipäiväisessä kokouksessaan 22.−23.11.2022.

Toiminnanjohtaja Heidi Lehikoinen ja varapuheenjohtaja Sami Viitasaari odottelevat kokouksen alkua. Kuva: Minttu SallinenMitä meille kuuluu?

”Meillä ollaan valmiita ihan mihin tahansa.”
”Kaikki yhden, yksi kaikkien puolesta.”

Näin valtuuston varapuheenjohtaja Sami Viitasaari avasi PAMin valtuuston kokouksen viitaten meneillään oleviin palkkaneuvotteluihin ja lukuisiin mielenilmauksiin kentällä vastalauseena Kaupan Liiton toimintaan ja vaatimuksena ostovoiman turvaaviin palkankorotuksiin.

”Kentän nopeat ja isot mielenilmaisut kertovat siitä, että tähän hetkeen on valmistauduttu. Tästä taistelusta on tulossa luultavasti pitkä ja kivinen. Ei luovuteta eikä jäädä odottelemaan muiden päätöksiä. Me kyllä pystymme siihen. Yhdessä!” summaa Sami jäsenistön tuntoja.

PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen painotti puheenvuorossaan, että PAMin jäsenille kuuluu palkka, jolla turvataan hyvä elämä. Palkka jatkuvasta venymisestä ja työnantajan ja asiakkaiden toiveiden täyttämisestä.

Puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen Kuva: Minna Räsänen”Seuraava puoli vuotta on ratkaisevaa aikaa palvelualojen työntekijöiden toimeentulon ja tulevaisuuden kannalta. Tämä on näytön paikka myös koko suomalaiselle sopimusjärjestelmälle."

"Työnantajien yksipuolinen malli sisältää niin paljon heikkouksia, että se ei vaan meille käy. Jo aiemmin on nähty, miten alakohtaisten ongelmien ratkaiseminen on käynyt mahdottomaksi ja miten palkkaerot puhtaiden prosenttikorotusten takia vain kasvavat”, Rönni-Sällinen summaa.

”PAMia tarvitaankin enemmän kuin koskaan neuvottelemaan palkankorotukset. Ja teitä jokaista tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan, kun valmistaudumme sekä hiihtokeskusalan lakkoihin että kaupan tuleviin neuvotteluihin.”

Jäsenistön ääni kuuluu valtuustossa

Laura Hyppölä korostaa valtuuston merkitystä jäsenistön äänitorvena. Kuva: Minttu SallinenPAMin valtuusto koostuu liiton jäsenistä eri puolilta Suomea ja eri ammattiryhmistä. Keväisin ja syksyisin kokoontuvalla valtuustolla on merkittävä, jäsenistöä kokoava rooli.

”Valtuuston kokoukset ovat aina merkittäviä siinä, että jäsenistön eli kentän ääni tulee kuuluviin”, painottaa kaupan alan pääluottamusmies Laura Hyppölä.

”Jäsenistön huolet ja toiveet tulevat kuulluiksi. Esimerkiksi tänään on kuultu todella ikäviä kertomuksia siitä, miten ahdistelu ja väkivalta ovat lisääntyneet kaikilla meidän aloilla.”

”On tärkeää, että kuulemme ympäri Suomen jäsenistön kuulumisia. Loppupeleissä ongelmat ovat hyvin samankaltaisia alasta riippumatta. Ja erityisen tärkeää on viedä näitä terveisiä takaisin jäsenistölle”, korostaa ravintola- ja matkailualan pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu Tiina Kuusisto.

Tiina Kuusisto tähtää jo kevään neuvotteluihin. Kuva: Minttu SallinenValtuustoa on puhuttanut neuvottelutilanne ja erityisesti Kaupan Liiton ilmoitus irtisanoutua palkkaneuvotteluista ja siirtyä suoraan työehtosopimusneuvotteluihin. Tilanne on aiheuttanut huolta laajemmin koko sopimusjärjestelmän romuttumisesta ja myös muiden alojen neuvottelutilanteesta.

”Kaupan alan ulostulo on ehdottomasti meidän kaikkien asia. Tämä neuvotteluhaluttomuus tulee leviämään muillekin aloille”, Hyppölä kommentoi.

Tiina Kuusisto pitää huolestuttavana, että ravintola-alalla ollaan aika tietämättömiä kaupan alan tilanteesta. Myös hän pitää todennäköisenä, että tilanne tulee leviämään.

”Rummutamme tässä kohtaa tietenkin myös jo omia, keväällä alkavia neuvottelujamme. Nyt jäsenistönon oltava heräillä ja valmiina. Ja nyt on erittäin tärkeää olla liitossa jäsenenä.”

PAMin valtuusto edustaa jäseniä

Valtuuston jäsenet valitaan PAMin liittokokouksessa. He edustavat pamilaisia jäseniä eri puolilta Suomea ja eri ammattiryhmistä.

Valtuusto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, keväisin ja syksyisin. Valtuuston toimikausi on neljä vuotta.

Valtuusto päättää muun muassa liiton toimintasuunnitelmasta, sääntöjen muuttamisesta ja jäsenmaksusta.

Teksti: Minttu Sallinen

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme