Palkka - 28.01.2020 klo 16.47

Siivoojalle kuuluu koulutuslisä tutkinnon suorittamisesta–maksamisesta kieltäytynyt työnantaja hävisi käräjillä

Käräjäoikeuden mukaan koulutuslisä kuului maksaa. Kuva:Gettyimages

Kiinteistöpalveluyritys ei halunnut maksaa koulutuslisää siivoojalle, joka oli suorittanut laitoshuoltajan ammattitutkinnon. Siivooja voitti jutun käräjäoikeudessa.

Kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksen mukaan ammattitutkinnon suorittamisesta tulee maksaa taulukkopalkasta laskettua 3 prosentin suuruista koulutuslisää, joka tulee henkilökohtaisen palkan päälle. Siivooja oli kertonut työnantajalle laitoshuoltajan tutkinnon suorittamisesta ja esittänyt tutkintotodistuksen. Työnantaja ei kuitenkaan suostunut maksamaan koulutuslisää perustellen tätä sillä, että työntekijän palkka oli liian hyvä.

Asiaa yritettiin sopia moneen otteeseen. Työnantaja kiisti maksuvelvoitteensa vetoamalla siihen, että työntekijän palkka ylittää alimmat taulukkopalkat ja myös siihen, että työntekijä ei olisi ollenkaan esittänyt tutkintotodistusta.

Kiista laitettiin vireille Pohjanmaan käräjäoikeuteen. Tuomio annettiin tänään tiistaina, ja siivooja voitti jutun.

Työnantaja tuomittiin maksamaan työntekijälle palkkasaatavina koulutuslisää 654 euroa sekä lomakorvausta koulutuslisän osalta 75 euroa. Käräjäoikeus tuomitsi lisäksi työnantajan korvaamaan PAMille oikeudenkäyntikuluja 3700 euroa.

”Asian oikeuskäsittely tuli siis työnantajalle huomattavasti kalliimmaksi kuin asian sopiminen olisi tullut”, PAMin lakimies Henry Vähtäri sanoo.

Käräjäoikeuden mukaan työntekijä esitti työnantajalle riittävän näytön tutkintotodistuksesta.

"Mikäli työnantaja olisi halunnut todistuksesta itselleen jäljennöksen, olisi työnantajan tullut pyytää sitä”, Vähtäri kertaa käräjäoikeuden näkemystä.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

"Vastaavia tapauksia tulee esiin silloin tällöin. Kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksessa koulutuslisät on kuitenkin sovittu selkeästi", Vähtäri sanoo.

Koulutuslisät tutkinnoittain

Kiinteistöpalvelualan työehtosopimuksessa sovittu koulutuslisä lasketaan taulukkopalkasta ja sen suuruus määräytyy tutkinnoittain seuraavasti:

• Perustutkinto 2 %
  • Ammattitutkinto 3 %