Lakko - 11.03.2022 klo 07.00

Tiistaina uhkaa alkaa kiinteistöpalvelualan lakko - keitä se koskee?

Työkalut jäävät paikoilleen, kun lakko alkaa. Kuva: Shutterstock

PAM jätti puolisentoista viikkoa sitten varoituksen lakosta, joka keskeyttää kiinteistöpalvelualan työt 145 eri kohteessa eri puolilla maata tiistaina 15.3. alkaen klo 16 alkaen. Kyseisissä kohteissa ei kenenkään kuulu tehdä lakon piirissä olevaa työtä.

PAM julisti lakon painostaakseen työnantajaa kohti PAMIn tavoitetta: nykyistä parempaan ja ennakoitavampaa toimeentuloon kiinteistöpalvelualan työntekijöille. Neuvottelupöydässä siihen ei päästy.

Lakko alkaa, jos sitä ennen ei ole kyetty löytämään ratkaisua alan uudesta työehtosopimuksesta. Valtakunnansovittelija pyrkii parasta aikaa löytämään ratkaisun PAMin ja Kiinteistötyönantajien välille.

Kun PAMin hallitus julistaa lakon, se tarkoittaa, että kyseisen sopimusalan työt ovat lakossa ilmoitetuissa kohteissa tai koko alalla.

Koko alan työehdot kyseessä

Lähestyvässä kiinteistöpalvelualan lakossa kenenkään ei kuulu tehdä siivous-, kiinteistöhoito- tai muita kyseisen sopimuksen piirissä olevia töitä ilmoitetuissa 145 kohteessa . Listan kohteista löydät täältä.

”Perustelu tälle on yksinkertainen. Lakolla pyritään vaikuttamaan siihen, että työehtosopimuksesta saadaan työntekijöiden kannalta mahdollisimman hyvä. Sopimuksen mukaisia ehtoja, esimerkiksi palkkaa ja lisiä, maksetaan myös esimerkiksi vuokratyöntekijälle tai osa-aikatyössä olevalle opiskelijalle. Siksi kenenkään alalla töitä tekevän ei pidä mennä töihin ja sössiä sillä tavalla lakkoa, PAMin järjestämispäällikkö Aki Rouhiainen sanoo.

”Jos työntekijää pyydetään lakon alaiseen työhön, siitä voi kieltäytyä. Työnantajalla ole oikeutta painostaa työntekijää lakon alaisiin töihin eikä hänelle ole oikeutta kohdella ketään millään lailla huonosti sen vuoksi, että osallistuu lakkoon”, Rouhiainen neuvoo.

Työantaja ei voi siirtää työntekijää muualta tekemään töitä lakon piirissä olevaan kohteeseen. Jos työnantaja sitä yrittää, siihen ei pidä suostua. Samoin liittoon kuulumattomat tai toisen liiton jäsenet osallistuvat lakkoon eli pysyvät pois lakon alaisista töistä.

Lakko koskee myös vuokratyöntekijää, jos hän tekee kiinteistöpalvelualan töitä kohteessa, joka on lakon piirissä, jos hänet kutsutaan vuokrafirman kautta työskentelemään lakon aikana lakkokohteisiin lakon alaisiin tehtäviin.

Lakkoavustus jäsenille - jäseneksi ehtii

PAM maksaa lakkoavustusta lakkoon osallistuville PAMin ja muiden ammattiliittojen jäsenille, jotka ovat ilmoittautuneet lakkoon. On hyvä huomata, että YTK ei ole ammattiliitto eikä sen jäsen voi siksi hakea lakkoavustusta.

Jos liittyy liittoon viimeistään omaa toimipaikkaa koskevan lakon ensimmäisenä päivänä, katsotaan PAMin jäseneksi. Ennen lakkoavustuksen maksamista pitää jäsenmaksun olla maksettu.

Lakkoavustusta haetaan erillisellä lomakkeella, joka avataan kiinteistöpalvelualan sivuille lakon ensimmäisenä päivänä.

PAMiin voi liittyä nettisivujen liittymislomakkeella, puhelimitse 030 100 600tai aluetoimistossa. Jos postittaa liittymislomakkeen, sen pitää olla PAMissa perillä viimeistään ensimmäisenä lakkopäivänä, postileima ei riitä.

Lue lisää lakoista täältä, usein kysytyt kysymykset lakoista täältä ja lakkoavustuksesta täältä

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

030 100 630 klo 10-1H4

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme