Työttömyyskassa - 16.11.2020 klo 08.30

Uusi sähköinen lomake helpottaa ansiopäivärahan hakua

Uusi hakemus ohjaa hakijaa aiempaa paremmin. Kuva: Anna Autio

Palvelualojen työttömyyskassa ottaa käyttöön uuden sähköisen hakemuslomakkeen tänään maanantaina 16. marraskuuta.

Hakemukseen tarvittavat tiedot ovat jatkossakin samoja kuin ennen, mutta uusi hakemus ohjaa hakijaa vanhaa hakemusta paremmin, selvittää työttömyyskassan etuuskäsittelijä Jusa Kaarni.

”Erilaiset hakemusvaihtoehdot poistuvat ja palvelu tarjoaa täytettäväksi automaattisesti oikeaa hakemuslomaketta. Hakijan ei siis enää tarvitse valita ensimmäisen hakemuksen ja jatkohakemusten välillä.”

Hakemuksen täyttäminen etenee annettujen vastausten perusteella ja hakijalle tulee vastattavaksi vain hänen tilanteeseensa sopivat kysymykset, Kaarni jatkaa.

”Esimerkiksi yritystoimintaa koskevat tarkentavat kysymykset esitetään vain niille, jotka ilmoittavat alkuvalinnoissa harjoittavansa sivutoimista yritystoimintaa.”

Kaarnin mukaan uusi hakemus helpottaa myös niiden asiointia, joilla on osa-aikainen työ tai useita eri työnantajia.

”Hakemuksella voi ilmoittaa eriteltynä eri työnantajille tehdyt työtunnit ja muut päiväkohtaiset tiedot selkeästi ja helposti. Jos esimerkiksi hakujaksolle kohdistuu työttömien päivien lisäksi useita ilmoitettavia tilanteita, kuten työpäiviä, TE-toimiston koulutukseen osallistumista tai palkallisia poissaoloja, voi valita hakujaksoa koskevasta valikosta useita vaihtoehtoja.”

Hakemuslomake löytyy työttömyyskassan verkkopalvelusta. Jos hakemusta ei ehdi tai voi tehdä loppuun saakka, hakemusluonnos on mahdollista tallentaa ja jatkaa täyttämistä myöhemmin.

Työttömyyskassan sähköisiä palveluita kehitetään jatkuvasti entistä käyttäjäystävällisemmäksi.  Palautetta uudesta hakemuslomakkeesta voi laittaa työttömyyskassan verkkopalvelussa.

Puhelinpalvelu ma–pe

Muut palvelukanavat