Hyppää sisältöön
Artikkelit

19.06.2025 13:43

Astu esiin ja tartu toimeen

Kun José Sicabí Cruz Salinas aloitti työt Helsinki-Vantaan Premium Plaza Loungessa tammikuussa 2023, hän ei suunnitellut ryhtyvänsä luottamusmieheksi. Yksi kysymys sytytti hänessä kuitenkin kipinän ja hän koki velvollisuudekseen lisätä työelämätietoutta työtovereidensa keskuudessa, joista valtaosa on hänen laillaan maahanmuuttajia.

Jose Salinas Photographed in Helsinki Vantaa Airport after being Elected. Date: 05.06.2025 Photographer: Fred Miller

Asiakaspalvelutyö on vaativaa ja vie usein mehut, Cruz Salinas sanoo, mutta toisaalta työn tulokset näkee heti. Kotimaassaan Meksikossa Cruz Salinas teki toimistotyötä paikallishallinnossa, ja ero siihen verrattuna on merkittävä.

– Yksi asiakaspalvelutyön parhaita puolia on ihmisten auttaminen. Joka päivä autan jotakuta, ja se on palkitsevaa.

PAM:n kautta hän on löytänyt myös toisen tavan auttaa.

Ymmärrys ammattiliittojen tehtävästä

Cruz Salinas liittyi PAMiin varsin pian aloitettuaan uudessa työssään, mutta vasta kaksi vuotta myöhemmin asiat alkoivat toden teolla loksahtaa paikoilleen. Hän ilmoittautui työturvallisuutta ja työterveyttä käsittelevään koulutukseen, ja se sai hänet ymmärtämään ammattiliittojen todellisen roolin.

– Meiltä kysyttiin montako ammattiliittoa alallamme on. Sanoimme kaksi: PAM ja YTK. Siihen kouluttaja vastasi, ettei YTK ole ammattiliitto – se on työnantajien perustama työttömyyskassa. Silloin tajusin, miten vähän me todellisuudessa tiesimme, Cruz Salinas sanoo.

Koulutuksessa hän sai myös lisäoppia työehtosopimuksesta ja siitä, että siinä ei ole kyse vain palkoista.

– Monet eduistamme kumpuavat työehtosopimuksesta. En edes tiennyt siitä aiemmin. Se sai minut ymmärtämään, miten tärkeää on ymmärtää ja levittää tietoa myös kollegoille.

Oppilaasta suunnannäyttäjäksi

Cruz Salinas kokee, että työntekijöiden oikeuksia kunnioitetaan Suomessa. Hän haluaa, että niin on jatkossakin. Kuva: Fred Miller

Koulutuksessa Cruz Salinas sattui juttelemaan toisen osallistujan kanssa, joka toimi luottamusmiehenä.

– Hän kysyi minulta, onko työpaikallamme luottamusmiestä. Vastasin ettei meillä ollut. Siihen nainen sanoi, että sellainen olisi hyvä valita.

Palattuaan töihin Cruz Salinas jutteli kollegoidensa kanssa ja sai selville, ketkä olivat jo PAMin jäseniä. He kannattivat ajatusta luottamusmiehestä – ja esittivät häntä tehtävään.

– Koska minä olin nostanut asian esiin, muut olivat sitä mieltä, että minun pitäisi ryhtyä tehtävään.

Cruz Salinas otti yhteyttä PAMin aluetoimistoon, joka opasti häntä prosessissa eteenpäin.

– Se oli nopeaa ja helppoa. Äänestys tapahtui sähköpostitse ja kesti vain muutaman viikon.

Koko prosessi helmikuun koulutuksen alkukipinöistä huhtikuiseen luottamusmiesäänestykseen ja valituksi tulemiseen kesti alle kaksi kuukautta.

Luottamusmies on PAMin jäsen, jonka yrityksen muut PAMiin kuuluvat työntekijät ovat valinneet edustajakseen.

Luottamusmies auttaa PAMin jäseniä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä ja edustaa työntekijöitä työnantajan kanssa käytävissä keskusteluissa ja neuvotteluissa.

PAM tarjoaa luottamusmiehille koulutusta ja tukea työlainsäädäntöön ja työehtosopimukseen liittyvissä kysymyksissä sekä neuvotteluihin työnantajan kanssa. Luottamusmiehillä on lain ja työehtosopimusten kautta heille kuuluvat oikeudet ja suoja.

Myönteinen vastaanotto

Cruz Salinas oli iloinen huomatessaan, että työnantaja suhtautui asiaan ammattimaisesti.

– Esimieheni ja henkilöstöhallinto onnittelivat ja tukivat minua.

Luottamusmiehenä Cruz Salinasilla on kaksi merkittävää tavoitetta seuraaville kahdelle vuodelle. Ensinnäkin hän haluaa varmistaa, että kaikki työtoverit ymmärtävät mistä työehtosopimuksessa on kysymys.

– Haluan kaikkien tietävän, mitä sopimus sisältää. Se on pitkä asiakirja, mutta voin auttaa sen ymmärtämisessä.

Hänen toinen tavoitteensa on saada työtekijät mukaan PAMiin.

– Kun yksi liittyy, muut seuraavat mukana. Kyse on luottamuksesta. Yhdelläkin ihmisellä voi olla vaikutusta.

Lentokentällä jokainen päivä on erilainen. Cruz Salinasin työ pitää sisällään matkailijoiden avustamista lähtoalueen loungessa, ”meet and greet” palveluita VIP-asiakkaille ja myös kassamyyjän tehtäviä yrityksen ravintolassa tuloaulan ruokamaailmassa. Kuva: Fred Miller

Oikeuksia ja ihmisarvoa kollektiivisen järjestäytymisen kautta

– Isoisäni oli rautatieläinen Meksikossa. Hänkin oli luottamusmies. Hän opetti minua työntekijöiden kollektiivisesta järjestäytymisestä ja siitä, miten se edistää oikeuksia ja ihmisarvoa. Meillä on sanonta, jonka mukaan yhdessä neuvottelemme, mutta yksin nujerrumme. Uskon todella siihen.

– Suomessa työntekijöiden oikeuksia kunnioitetaan, ja sen haluan jatkuvan. Mutta emme voi pitää sitä itsestäänselvyytenä. Meidän on pysyttävä järjestäytyneinä.

Siksi José uskoo, että jokaisen työntekijän tulisi liittyä ammattiliittoon. Ei vain ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan takia, vaan liiton tarjoaman tiedon, koulutuksen ja tuen takia.

– Tunnista muut PAMilaiset työpaikallasi. Juttele heidän kanssaan. Sen jälkeen seuraava luonnollinen askel on luottamusmiehen valinta.

Teksti: Hildur Boldt
Kuvat: Fred Miller

Meidän olisi hyvä valita luottamusmies. Mitä minun tulee tehdä?

Juttele ensin työtovereidesi kanssa järjestäytymisestä. Kun olette päättäneet valita luottamusmiehen, ota yhteyttä PAMin aluetoimistoon. PAM auttaa ehdokasasettelussa ja vaaleissa.

Jos et ole varma siitä, onko yrityksessä jo luottamusmiesedustaja, kysy asiasta työkavereilta tai soita PAMin työsuhdeneuvontaan tai ota yhteyttä asiointipalvelun kautta.

Meillä on yrityksessä luottamusmies, mutta ei minun toimipaikassani

Kaikilla työpaikoilla luottamusmiehet tarvitsevat PAMin jäsenten apua ja tukea. Ota yhteyttä luottamusmieheen ja sano, että haluat auttaa.

Monissa yrityksissä on jäsentiimejä, jotka tukevat luottamusmiestä. Jäsentiimien kautta saa tietoa ja voi olla mukana parantamassa työpaikan työoloja tekemällä järjestämistyötä.

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku