Hyppää sisältöön
Uutiset

01.12.2025 13:48

”Kerroshoitajat ovat hotellin sielu ja tukiranka” – kansainvälistä kerroshoitajien viikkoa juhlitaan jälleen

Kerroshoitajien viikko muistuttaa, kuinka korvaamaton rooli kerroshoidon ammattilaisilla on hotellien toiminnassa. Kolme kerroshoitajaa kertoo, mikä työssä motivoi ja miten arvostusta voi näyttää.

Kerroshoitajien viikkoa vietetään kansainvälisesti joulukuun ensimmäisellä viikolla 1.–7.12. Viikon aikana juhlistetaan ja osoitetaan arvostusta kerroshoidon ammattilaisille, jotka pitävät hotellit toiminnassa ja tekevät asiakkaiden vierailuista miellyttäviä.

Haastattelimme kolmea alan osaajaa, jotka kertovat työstään ja näkemyksiään kerroshoitajien arvostuksesta.

Kerroshoitoa lähes 30 vuoden kokemuksella

Carita Ruohoniemi on työskennellyt kerroshoitajana Joensuussa Sokos Hotel Kimmelissä vuodesta 1998, eli jo 27 vuoden ajan. Ruohoniemi toimii myös työpaikkaohjaajana ja perehdyttää uusia työntekijöitä.

– Aulassa on kaksi työntekijää, jotka ovat olleet vielä pidempään talossa, ja minä olen sitten se seuraava ”muumio”, hän naurahtaa.

Ruohoniemen mukaan Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) on ollut joustava työnantaja vuosien varrella. Joustot toimivat molempiin suuntiin ja henkilökuntaedut ovat hotellin omilla siivoojilla hyvät. Myös yhteishenki on Kimmelissä kohdallaan ja työntekijöiden vaihtuvuus suhteellisen pientä.

– Ylin johto ja vastaanoton työntekijät tietävät ketä me olemme. Jos joku ei tiedä kuka minä olen, niin ihmettelen! Minulla on vuosikaudet ollut tiara päässä töissä ja sanon asiakkaille, että tämä on minun valtakuntani. Täällä saa olla oma persoonansa ja huumori vie pitkälle. Hotelli on vähän kuin toinen koti minulle, Ruohoniemi kertoo.

Ruohoniemi pitää työn itsenäisyydestä. Töissä ei hengitetä niskaan ja myös pareina työskentely on mieleistä. Omasta ammattinimikkeestä kiinni pitäminen on hänelle tärkeää.

– Meidän ammattinimikkeemme kerroshoitaja on katoava luonnonvara ja haluan siitä pitää kiinni.

Carita Ruohoniemi työn touhussa Sokos Hotel Kimmelissä.

”Työni vaikuttaa vieraiden mukavuuteen ja se motivoi minua joka päivä”

Helsingin luksushotelleissa työskentelevä Edwin Estuye on toiminut kerroshoitajan Siskon Siivouksella jo yli viiden vuoden ajan. Estuye on nykyisin myös tiiminvetäjä.

– Pidän työn luonteesta. Hotellisiivous antaa minulle selkeyttä, rutiinia ja vastuullisuutta. On palkitsevaa nähdä huone täysin siivottuna, järjestyksessä ja valmiina seuraavaa vierasta varten. Olen ylpeä työstäni. Tiedän, että työni vaikuttaa suoraan vieraiden viihtyvyyteen ja myönteiseen kokemukseen, ja se motivoi minua joka päivä.

Sokos Hotel Vaakuna Joensuussa työskentelevä Niina Pappinen on samaa mieltä. Pappinen tekee pääsääntöisesti ravintolasiivousta, mutta on apuna myös kerroksilla.

– Minulle tulee hyvä mieli siitä, että saan tehdä jotain asiakkaan hyväksi. Kun on tehnyt työnsä hyvin, toivoo sen välittyvän asiakkaalle asti.

Pappinen huomauttaa työn olevan fyysisesti kuormittavaa, jonka takia hyvä työterveyshuolto on tärkeää. PKO:lla tämä on hänen mukaansa kunnossa. Yleisesti alalla parannettavaa olisi etenkin palkkauksessa.

– Palkka on matala ja sen korottaminen saisi uutta sukupolvea alalle. Ikä alkaa meillä konkareilla jo painamaan. Vähemmän on nuoria, jotka haluavat puhtausalalle, mutta jonkun on työ tehtävä, Pappinen sanoo.

Ruohoniemi komppaa kollegaansa.

– Työ on raskasta. Siihen nähden miten paljon teemme töitä voisi palkka olla parempi.

Niina Pappinen toivoo hyvin tehdyn työn välittyvän asiakkaalle asti.

Arvostusta kerroshoitajille

Estuyen mukaan kerroshoitajille voi osoittaa arvostusta yksinkertaisella eleellä: tunnistamalla heidän työnsä, osoittamalla kunnioitusta ja ymmärtämällä sen työn määrän, joka siisteyden ylläpitäminen vaatii. Hotellin muu henkilökunta voi tukea siivoojia myös selkeällä viestinnällä ja sillä, että tunnustaa siisteyden ratkaisevan merkityksen asiakastyytyväisyydelle ja hotellin maineelle.

Miten sitten asiakkaat voivat näyttää arvostuksena kerroshoitajille? Pappisella ja Ruohoniemellä on tähän helpot vinkit.

– Yksinkertainen sana kuten kiitos on tärkeä. Kiitos asiakkailta motivoi työssä ja siinä ihan häkeltyy itsekin, kun ei ole niin tottunut sitä saamaan, Pappinen sanoo.

– Voi jättää tippiä! Kun eurot tulivat, niin tipit vähentyivät. Kerroshoitajat ovat hotellin sielu ja tukiranka. Jos me menisimme lakkoon, ei olisi kenelläkään töitä, Ruohoniemi summaa.

Edwin Estuye lähettää terveiset kollegoille ympäri Suomen: ”Olkaa ylpeitä tärkeästä ja arvokkaasta työstänne!”

Estuye haluaa kerroshoitajien viikon kunniaksi lähettää terveisensä kollegoille ympäri Suomen.

– Olkaa ylpeitä tärkeästä ja arvokkaasta työstänne, joka usein tapahtuu kulissien takana. Me luomme turvalliset, puhtaat ja tervetulleeksi toivottavat tilat vieraille joka päivä. Jatkakaa työtänne ylpeydellä, oppikaa uutta ja pysykää positiivisena. Muistakaa aina, että meidän roolimme on tärkeä alalla. Hyvää kerroshoitajien viikkoa meille kaikille!

Teksti: Pauli Unkuri. Kuvat: Haastateltavien kotialbumit.

Mitä pidit tästä sisällöstä?

Haku