Artikkelit

17.01.2024 09:05

Työttömyys voi kohdata kenet tahansa

Kun työ päättyy tai uhkaa päättyä, edessä on uusi tilanne. Työttömyyden kohdatessa ei kannata jäädä yksin, muistuttaa Tatsi ry:n toiminnanjohtaja Peppi Tervo-Hiltula.

Talouden heikko tilanne heijastui loppuvuonna ja vuoden alussa myös palvelualoihin. Työttömien työnhakijoiden määrät lisääntyivät loppuvuodesta palvelualoilla ja Palvelualojen työttömyyskassan ensihakijoiden määrässä näkyi kasvua (TEM, Palvelualojen työttömyyskassa). Samaa kehitystä ennustetaan myös alkuvuoteen. Työttömyyden pelko on myös lisääntynyt niin PAMin jäsenten kuin laajemminkin työllisten keskuudessa (PAMin jäsenkysely 2023; Tilastokeskus, kuluttajien luottamus 2023).

Työn päättyminen tuo mukanaan elämänmuutoksen, joka herättää usein huolta ja epävarmuutta. Työttömyys voi tuoda mukanaan taloudellisia haasteita sekä esimerkiksi pelkoa yksinäisyydestä, kokemusta tylsyydestä tai riittämättömyyden tunteita. Oli oma huolenaihe miten suuri tai pieni hyvänsä, Tatsi ry:n toiminnanjohtaja Peppi Tervo-Hiltulan mukaan tärkeintä on, ettei sen kanssa jää yksin.

– Keskustelu muiden kanssa voi auttaa jo monen hankalan päivän yli. Lisäksi TE-toimisto, oma ammattiliitto ja kunnan sosiaalitoimi tarjoavat tukea työttömille. Tatsin eli Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistyksen sivuille on koottu linkkejä, joista löytää apua.

Työttömyyteen voi ja kannattaa varautua

Vaikka ajatus työttömyydestä voi tuntua raskaalta, ennakointi on palvelus, joka kannattaa itselleen tehdä.

– Työelämä vaikuttaa nykyisin olevan epävarmempaa kuin aiemmin. Osa-aikaisia ja määräaikaisia työsuhteita on paljon, ja yrityksiä syntyy ja kuolee. Työelämän aikajänne on muuttunut työsuhteiden osalta lyhyemmäksi ja yhä useampi työskentelee useassa ammattinimikkeessä työuransa aikana, Tervo-Hiltula summaa.

Työttömyyteen kannattaa varautua. Käytännössä tämä tarkoittaa ainakin sitä, että oma osaaminen on ajan tasalla, siitä osaa kertoa ja että ansioluettelon voi lähettää lyhyelläkin varoitusajalla eteenpäin, Tervo-Hiltula jatkaa.

Lisäksi hän suosittelee kasvattamaan taloudellista puskuria, jos se on mahdollista. Puskuria kannattaa ajatella taloudellista varautumista laajemmin.

Tatsi ry:n toiminnanjohtaja Peppi Tervo-Hiltula.

– Esimerkiksi verkostot, hyvät suhteet aiempiin työnantajiin sekä aktiivinen tutustuminen oman alan työntekijöihin esimerkiksi liiton tapahtumien kautta ovat osa omaa työelämäpuskuria.

Kohti uutta työpaikkaa

Työttömyyden alkaessa tärkeintä on ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon. Työttömyyskassa ei voi maksaa päivärahaa ilman sitä. Saatat tarvita etuutta varten myös uuden verokortin, jotta verotuksessa ei tule myöhemmin yllätyksiä.

Uuden työn haku kannattaa aloittaa kyselemällä mahdollisista työtilaisuuksista tuttavilta ja omalta verkostolta. Työnhaku voi välillä tuntua yksinäiseltä ja työläältä puurtamiselta, varsinkin jos vastausta ei tunnu kuuluvan. Joskus yhteydenotto voi tulla viiveellä tai siihen saattaa mennä pitkäkin aika.

– Jos haetuista työpaikoista ei kuulu mitään, tai sähköpostiin kilahtelee “kiitos, mutta ei kiitos” -viestejä, vaatii sinnikkyyttä lähteä uudelleen liikkeelle ja vaihtaa strategiaa: soittaa, tai mennä käymään kiinnostavassa työpaikassa, Terho-Hiltula sanoo.

Hän haluaa myös hälventää työttömyyteen liittyvää häpeää.

– Laskennallisesti joka kymmenes suomalainen on työttömänä vuoden aikana. Vaikeneminen tai työttömyyden salailu eivät auta työllistymisessä, mutta aktiivinen piilotyöpaikkojen kysely ja löytäminen sen sijaan täyttävät arviolta 65 % työpaikoista.

Lopuksi hän kannustaa tunnistamaan ja arvostamaan omaa osaamista.

– Palvelualojen osaajat voivat olla ylpeitä asiakaspalvelutaidoistaan, jotka antavat hyvät työelämävalmiudet moniin tehtäviin. Kokemuksen avulla seuraava työ löytyy, ja uusia taitoja alkaa taas karttua.

Palvelualan työpaikat

PAMin työpaikkasivuston kautta pääset kätevästi hakemaan oman alasi työpaikkoja. Voit rajata hakutulokset esimerkiksi sijainnin, ammattialan, työsuhdemuodon tai yrityksen mukaan.

Teksti: Minna Raitapuro
Kuvat: Shutterstock, Tatsi ry/Ilona Lehtonen