Käytä ääntäsi eduskuntavaaleissa

Onko yhdellä äänellä merkitystä? Kyllä on!
Eduskuntavaalit ovat paitsi kansanedustajavaalit, myös pääministeri- ja hallitusvaalit.

Kansanedustajapaikkojen määrällä mitattuna suurimman puolueen puheenjohtajasta tulee todennäköisesti seuraavan hallituksen pääministeri.  Suurin puolue voi myös pitkälti määritellä tulevan hallitusohjelman tavoitteet. Monista työelämää, sosiaaliturvaa ja verotusta koskevista asioista päätetään eduskunnassa. Siksi jokaisella äänellä on merkitystä!

Tältä sivustolta löydät tietoa:

PAMin vaaliteemat
Tietoa PAMin Puhutaan Politiikkaa- keskustelualustasta
Materiaalia vaalityön tueksi
Palvelualojen ammattilaisia, jotka ovat ehdolla eduskuntaan

PAM puhuu vaaleissa paremman työelämän puolesta -
näistä näistä asioista päätetään eduskunnassa

Työelämässä ei saa syrjiä ketään

Työelämän on tarjottava samat mahdollisuudet kaikille mm. ikään, kansalaisuuteen, uskontoon, ammattiyhdistystoimintaan tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Jokainen on tervetullut työelämään ja työkaveriksemme.

Alipalkkaus on rikos

Alipalkkaus on työntekijälle kuuluvan ansion varastamisesta. Hyväksikäytetyt työntekijät ovat usein normaalia heikommassa asemassa olevia, kuten nuoria tai maahan muuttaneita.  Alipalkkauksen pitäisi olla rangaistavaa.

Sunnuntaityöstä kuuluu tuplapalkka

Jos yhteiskuntamme halutaan pitää pyörimässä myös viikonloppuisin, on tästä maksettava työntekijöille kunnollinen korvaus.

Lakko-oikeus on ihmisoikeus

Lakko-oikeuden ytimessä on ajatus heikomman osapuolen suojelusta ja yhteis­kunnan valtatasapainosta. Ammatillinen yhdistymisvapaus ja lakko-oikeus on turvattava jatkossakin.

Jokaisella on oikeus luottamusmieheen

Luottamusmies edustaa työntekijöitä ja varmistaa, että asiat hoidetaan työpaikoilla hyvin. Luottamusmiehen on oltava osapuolena paikallisessa sopimisessa.

Työttömänäkin on oikeus tulla toimeen

Työttömyysturvan leikkaus ei nosta työllisyys­astetta, mutta heikentää ihmisten elämänlaatua. Mahdollisuutta opiskella ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen ajanjaksolla pitäisi parantaa.

Miksi eduskuntavaalit kiinnostavat PAMia?

Palvelualoilla on merkittävä rooli Suomen kansantalouden näkökulmasta. Työssäkäyvistä yli puolet työskentelee yksityisillä palvelualoilla. Kaupalla, kiinteistöpalvelu- ja turvallisuusalalla on merkittävä rooli myös  Suomen huoltovarmuuden näkökulmasta. Matkailu taas on tärkeä vientitulojen lähde.

Me PAMissa haluamme, että työtä tehdään Suomessa jatkossakin reiluilla pelisäännöillä ja yritykset voivat luottaa kilpailun olevan reilua. Talous on meitä ihmisiä varten ja siksi sitä on hoidettava hyvin. Tarvitsemme työntekijöille vakaat ja turvalliset työolot, työnantajille selkeät ja ennakoitavat pelisäännöt ja palvelualalle edellytykset olla jatkossakin Suomen työllistävin sektori.

Haluamme, että jokainen ihminen voi hyvin. Se vaatii riittävää toimeentuloa, mahdollisuuksia kehittyä, asiallista kohtelua ja vaikutusmahdollisuuksia sekä luottamusta siihen, että hänestä pidetään hädän hetkellä huolta.

Sinäkin voit vaikuttaa näiden asioiden edistymiseen käyttämällä ääntäsi. Nyt on #AikaVaikuttaa

Tutustu PAMin vaaliteemoihin

Eduskuntavaaleihin 2023 liittyviä uutisia

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme