Hiihtokeskusalan lakko

Hiihtokeskusalan lakko alkaa torstaina 1.12. klo 16 ja päättyy lauantaina 3.12. klo 24.

PAMin hallitus on päättänyt hiihtokeskusalan rajatusta työnseisauksesta. Työnseisaus järjestetään lakkona, joka koskee hiihtokeskusalan työehtosopimuksen mukaista työtä seuraavissa yrityksissä:

• Rukakeskus Oy (Rukan rinteet)
  • Pyhätunturi Oy (Pyhätunturin rinteet)
  • Oy Levi Ski Resort Ltd (Levin rinteet)
  • Huippupaikat Oy (Vuokatin ja Tahkon rinteet)
  • Ylläs (Iso-Ylläs).

PAM ja työnantajia edustava MaRa ry eivät päässeet palkkaneuvotteluissa sopuun vuoden 2023 palkankorotuksesta, joten vuosi sitten neuvoteltu hiihtokeskusalan työehtosopimus päättyi lokakuun lopussa.

PAM ja MaRa ovat sen jälkeen käyneet uuden työehtosopimuksen tekstitavoitteita läpi puolin ja toisin, mutta osapuolet eivät ole päässeet niistä sopuun.

Lakkoavustus ja ilmoittautuminen lakkoon

PAM maksaa työtaisteluavustusta niille hiihtokeskusalan lakossa mukana oleville PAMin jäsenille, joilla olisi ollut vähintään neljän (4) tunnin työvuoro työnseisauksen aikana ja joille syntyy tämän vuoksi ansionmenetystä. Työtaisteluavustus on 100 euroa (66,40 euroa netto)/työtaisteluvuorokausi, jolta ansionmenetystä on tapahtunut.

Lakkoon ilmoittaudutaan täyttämällä lakkoavustushakemus. Hakemus avataan tähän ensimmäisenä lakkopäivänä.

Poikkeusluvat

Lakko eivät koske hätätyötä eikä tehtäviä, joissa se vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisi yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa. Näistä töistä tulee hakea poikkeuslupaa viimeistään 7 vuorokautta ennen lakon alkamista

Lakkosivuilla pam.fi/lakko on lomake, jolla yritykset hakea poikkeuslupaa.

Tarkemmat tiedustelut lakko@pam.fi

Yleistä lakkoavustuksesta
Usein kysytyt kysymykset lakosta
PAMin yleisistä lakkosivuilta löydät paljon yleistä lisätietoa ja usein kysytyt kysymykset.

Päivitä jäsentietosi

On tärkeää, että jäsentietosi (mm. työpaikka ja yhteystiedot) ovat oikein PAMin jäsenrekisterissä. Voit tarkistaa ja päivittää ne asiointipalvelussa.

Kysy lisätietoja luottamusmieheltä

Voit aina kysyä apua työpaikkasi luottamusmieheltä. Otathan siis yhteyttä häneen, jos sinulla on kysymyksiä!

Voit soittaa myös työsuhdeneuvontaan ma-pe klo 10-14, puh. 030 100 620 tai meilata osoitteeseen lakko@pam.fi

Työkaveri mukaan

Kerro työkaverille miksi myös hänen kannattaa olla mukana! Jos työkaverisi ei vielä ole jäsen, suosittele hänelle jäsenyyttä - se kannattaa!

Jos et ole vielä jäsen, liity nyt! Liittymislomakkeelle pääset tästä.

Materiaalia tulostettavaksi

Hiihtokeskusalan neuvotteluiden uutiset

Katso tarkemmat yhteystiedot

PAMin toimistot
Helsinki-Uusimaa avoinna ma-ti ja to-pe klo 9-16. Muut toimistot maanantaisin. Muina aikoina ajanvarauksella.

Moniin kysymyksiin löydät vastauksia verkkosivuiltamme