Skip to content
Artiklar

10.12.2025 16:40

”Man ska inte lära unga att trakasserier hör till jobbet”

När en ung arbetstagare utsätts för hån, hot eller sexuella trakasserier blir livet otryggt. Arbetarskyddsfullmäktige Anni Leppänen påminner om att kunden inte alltid har rätt – och att trakasserier måste stoppas omedelbart.

työsuojeluvaltuutettu Anni Leppänen

”Jag började jobba som 15-åring på en lokal grill, och har arbetat inom servicebranschen sedan dess. Nu har jag varit nationell arbetarskyddsfullmäktige på JYSK i fyra år.

Sextio procent av våra anställda är under 25 år. Unga är särskilt sårbara, eftersom de ofta saknar erfarenhet av vad som är acceptabelt på jobbet och vad som inte är det. Rädslan för att få stämpeln som besvärlig arbetstagare, eller till och med för att förlora jobbet, hindrar många från att säga ifrån.

Unga vågar inte försvara sig, eftersom vi lärt oss att kunden alltid har rätt.

Vår egen personalenkät gav alarmerande siffror: 150 av 200 anställda uppgav att de upplevt nedlåtande eller hånfullt prat, och nästan hälften hade utsatts för hot eller trakasserier på basen av kön. Unga vågar inte försvara sig, eftersom vi lärt oss att kunden alltid har rätt. Om vi handlar emot detta, känns det som att vi samtidigt bryter mot arbetsplatsens regler.

På mitt initiativ har vi på JYSK tagit fram riktlinjer för trakasserier och hotfulla situationer. De innehåller konkreta instruktioner och handlingssätt samt en tydlig linje: servicen kan avbrytas direkt om man utsätts för sexuella trakasserier eller känner sig hotad. För många unga har det här gett trygghet. För första gången kommer direktiv från företagsledningen som säger att de inte behöver tåla dåligt beteende.

Om man är otrevlig på sociala medier, är man ofta det också i verkligheten.

Tyvärr har trakasserierna bara ökat med åren. Säkert märks kundernas illamående, stress och ekonomiska bekymmer i beteendet, men också sociala medier påverkar. Om man är otrevlig på sociala medier, är man ofta det också i verkligheten. Allt oftare börjar kunder också filma expediten om de inte är nöjda – det här är digital trakassering och väldigt belastande!

Unga är inte ”överkänsliga” eller gör ”en stor sak av småsaker”.

Jag vill också betona att unga inte är problemet. De är inte ”överkänsliga” eller gör ”en stor sak av småsaker”. Det är just unga som i dag bäst har förstått att trakasserier inte hör hemma i arbetslivet. Unga ska inte läras att det är en del av jobbet.

Trakasserier försvinner inte av sig själva. Varje gång en ung arbetstagare vågar berätta om sina upplevelser, eller när en butik vågar avbryta ett störande eller hotfullt kundbemötande, tar vi ett steg i rätt riktning. Kunden har inte alltid rätt.”

Kampanjen ”Vänligt bemött” påminner om gott uppförande

Kampanjen Vänligt bemött uppmanar kunder att tänka på sitt uppförande i julhandeln.

Varför behövs kampanjen?

  • 70 % inom kundservice har utsatts för trakasserier
  • 35 % har upplevt sexuella trakasserier
  • 80 % av unga under 25 år har utsatts för trakasserier
  • 40 % av kunderna har sett andra kunder bete sig osakligt det senaste året

Kampanjen, som ordnas av PAM och Finsk Handel, syns i december bland annat i sociala medier och i butiker. Följ kampanjen med taggarna:
#OllaanIhmisiksi, #VänligtBemött, #LetsBehave

Kampanjmaterial på finska, svenska och engelska: Kampanjmaterial på svenska

Mer mer på finska: ollaanihmisiksi.fi

Vad tyckte du om detta innehåll?

Sök