Framsida » Medlemskap » Medlemsförmåner » Karriärtjänsten

Karriärtjänst och stöd för sysselsättning

Söker du jobb eller vill du utveckla din kompetens? Som medlem i PAM lämnas du inte ensam om du riskerar bli arbetslös, blir arbetslös, permitteras eller letar efter en ny inriktning i ditt arbetsliv.

Karriärtjänsterna är gratis för alla PAM-medlemmar. På PAM:s jobbsajt finns alla lediga arbetsplatser inom servicebranschen.

Karriärtjänst – gratis personlig coachning

PAM:s personliga coachning hjälper dig att hitta dina starka sidor. Coachningen hjälper dig att bättre identifiera din kompetens och du får nyttiga tips för både ditt jobb och för hur du kan avancera i din karriär.

Coachen hjälper dig med dina funderingar och med praktiska steg på vägen mot nya mål. Du får stöd till exempel med att söka jobb eller med att kartlägga dina studiemöjligheter.

Så här loggar du in på tjänsten

När du vill boka en tid till coachning, hämta innehåll från materialbanken eller använda simulatorn för videointervjuer dirigeras du till stark autentisering för att bekräfta ditt medlemskap. Du loggar in på karriärtjänsten med nätbankskoder eller mobilcertifikat.

Kom med!

Personlig coaching hjälper dig bland annat med att söka jobb och utveckla dina kompetenser (t.ex. i dina studier).

Karriärcoachen hjälper dig i ditt jobbsökande. Vi erbjuder karriärcoachning även för förtroendevalda. Våra coacher är mycket insatta i de olika stödformerna (vuxenstudier, att studera som arbetslös arbetssökande, jämkad dagpenning osv.), så du får klarhet i dessa frågor också.

Coaching ges via en videomottagning så du kan delta i den var som helst. Coachingen är kostnadsfri.

Att ta reda på sina kompetenser kan vara utmanande. Vad är jag bra på och vad kräver ytterligare utveckling? Vilka är mina kompetenser relaterade till mina personliga egenskaper?

Det är lätt att berätta om sitt tidigare arbete och studier, men hur identifierar man sina kompetenser och de egenskaper som gör en unik. Med hjälp av vårt studiematerial får du en bättre förståelse för dina färdigheter och styrkor. Att identifiera dessa ökar självkänslan och skapar en bra grund för hur vidare utveckling i ditt arbete och vad du berättar om dig själv i en eventuell anställningsintervju.

Syftet med dessa mindre grupper är att hjälpa dig identifiera dina kompetenser och hitta ett jobb som matchar dina kunskaper. Samtidigt får du hjälp med att utveckla din kompetens (studera) och sätta ord på din kompetens (ansökningshandlingar).

Gruppen är för anställda inom servicebranscher som vill kartlägga & utveckla sin kompetens. Du kan vara arbetssökande, anställd eller student som funderar på att söka jobb.

I gruppen får du konkreta tips av coachen och kan utbyta idéer med andra deltagare. Rekryterare inom servicebranscherna besöker gruppen och berättar om rekryterarens perspektiv.

Gruppen samlas tre gånger. Språket är finska.

Schemat för grupperna 2024

Onsdag 10.4 kl. 10.30 – 12.30
Hjälp med att känna igen och utveckla dina kompetenser

Onsdag 17.4 kl. 10.30 – 12.30
Berätta vad du kan! Hjälp med att skriva arbetsansökan

Onsdag 24.4 kl. 10.30 – 12.30
Berätta mer! Hjälp med CV och profil på sociala medier

Gruppen fylls i den ordning som vi får anmälningarna. Du får ett meddelande om du ryms med eller om din plats i kön.

Covid ökade andelen distansarbete och även anställningsintervjuer som genomförs på distans. Båda är här för att stanna. Du kan träna på en videojobbintervju på tre olika språk i en autentisk miljö. Vi erbjuder en videointervjusimulator på plattformen Recright som föredras av rekryterare. Träna på egen hand eller med din personliga coach.

Ladda ner CV- och jobbansökningsmallar, dra nytta av dolda jobbannonser och lär dig att använda Canva. Du kan använda materialbanken 24/7. Materialet lämpar sig för självständigt arbete och fungerar även som stöd för personlig coachning.

Vi erbjuder stöd för förtroendevalda24/7 i form av onlinekurser. Materialet lämpar sig för självständigt arbete och via chatten kan du kontakta coacherna. Kolla även andra kurser som fackförbundet erbjuder!

Den här onlinekursen lär dig att bli en bättre jobbsökare. Kursen är skräddarsydd för unga som söker sommarjobb, men du kan använda samma färdigheter också senare i livet.

Kursens totala längd är 30 min och du kan ladda ner kursens jobbsökningsdokument som stöd för ditt jobbsökande. Dessutom får du mycket nyttig information, t.ex. om beställning av skattekort.

Jobb i servicebranscherna

Via PAM:s jobbsajt hittar du behändigt jobb inom din egna bransch. Du kan sortera sökresultat till exempel på basen av ort, yrke, anställningsform eller företag.