Framsida » Receptet på en bättre arbetskultur skapas av vardagliga handlingar Artiklar 05.11.2025 14:25 Receptet på en bättre arbetskultur skapas av vardagliga handlingar När servitören Leif Halverson börjar sitt arbetspass på Helsingfors restaurang Kuurna eller på vinbaren Klaava bredvid, vet han att dagen kommer bli bra. Även om det blir stressigt, behöver han inte bära allt ansvar själv. Från vänster till höger: Tom Hansen, Leif Halverson och Laura Styyra. God stämning på jobbet är vanligt i restaurangbranschen, men enligt Halverson är det något särskilt med hans arbetsplats. — Kuurna är det första jobbet under min nästan tjugo år långa restaurangkarriär där min fritid verkligen respekteras, berättar han. — Om jag har en ledig dag, blir jag inte uppringd för att täcka upp för en sjuk kollega. Det låter som en liten sak, men det gör enorm skillnad för orken. Här har jag för första gången känt att balans mellan jobb och fritid faktiskt kan existera i restaurangvärlden. Halverson har sett många arbetsplatser både i Finland och Storbritannien, där han är uppvuxen. — Kulturen i Storbritannien är tuff. Här har jag äntligen fått uppleva att man kan jobba i restaurang och ändå ha ett liv vid sidan om. Värderingar styr vardagen Restaurangägarna Laura Styyra och Tom Hansen köpte Kuurna år 2018. De ville inte direkt förändra branschens stressiga kultur — de ville bara driva sin restaurang på ett sätt som kändes rätt. — När vi jobbat för andra, har vi sett många olika sätt att arbeta. I vårt eget ställe ville vi fortsätta med det som funkade och ändra det som inte gjorde det, berättar Styyra, som ansvarar för matsalen, servicen och dryckerna. Det visade sig vara ett vinnande koncept. År 2023 öppnade de Kuurnas grönsaksbutik i Hagnäs saluhall, och sommaren 2025 öppnar vinbaren Klaava i lokalen bredvid. Restaurangerna har 15 anställda, och grönsaksbutiken 7. Styyras och Hansens värderingar — balans mellan arbete och fritid, trygghet, respekt, jämlikhet och öppen kommunikation — syns i allt de gör. Arbetspassen planeras med personalens önskemål i åtanke, företagshälsovården täcker både fysisk och psykisk hälsa, och arbetsvillkoren följer kollektivavtalet till punkt och pricka. Lönesystemet belönar erfarenhet och ansvar. Trion är överens om att personalens välmående och kundupplevelsen hänger ihop. Personalen utvecklar verksamheten Molemmat ravintolat ovat fyysisesti pieniä, joten hyvä yhteistyö on sekä vahvuus että Restaurangerna är fysiskt små, så samarbete är både en styrka och ett måste. — Länken mellan köket och matsalen är ovanligt stark här. Kockar serverar vin, servitörer hjälper till i köket — alla jobbar mot ett gemensamt mål, säger Halverson. Hansen, som ansvarar för köket, är stolt över hur personalen tar ansvar och förbättrar verksamheten. — Jag uppmuntrar alltid mina medarbetare att säga sina idéer högt. Vi har regelbundna möten där alla kan vara med och fatta beslut och säga sin ärliga åsikt. Många små idéer har med tiden förbättrat vår vardag. Jag uppmuntrar alltid personalen att komma med sina tankar och förslag. Halversons specialintresse är ost — och det har blivit en del av hans roll. — Jag brinner för ost och har jobbat med det tidigare. Jag föreslog att jag kunde ta ansvar för ostarna, och det blev en del av mitt jobb här. Det är fint att en personlig passion kan bli en del av jobbet. Hansen nickar. — Leifs ostglädje har smittat av sig. Han är vår Cheese Master – det är hans officiella titel! Mår personalen bra, märker kunden det Alla tre är eniga: när personalen mår bra, märks det direkt hos gästerna. — Jag skrev mitt examensarbete om kopplingen mellan personalens och kundens upplevelse. Det finns inget tvivel — de hör ihop. Jag tror inte det går att skapa en fantastisk kundupplevelse om personalen inte mår bra, säger Styyra. I en liten restaurang märks det ännu tydligare. — Här finns ingenstans att gömma sig. Om stämningen inte är bra, känner gästen det genast. Halverson håller med. — Särskilt som servitör syns ens humör direkt i servicen. Om jag känner mig utvilad och avslappnad, blir jag en bättre servitör — och det märks hos kunden. Ger jag bra energi, får jag ofta det tillbaka. Halverson är känd som Cheese Master på Kuurna och Klaava. Han tycker det är fint att personlig passion kan bli en del av jobbet. Kärnan är respekt När Halverson, Styyra och Hansen pratar om arbetskultur, återkommer ett ord gång på gång: respekt. — Man kan prata om allt så länge det sker med respekt. Det finns aldrig en ursäkt för att bete sig respektlöst på jobbet, inte ens under press, säger Styyra. — Om man vill förbättra arbetsplatsens kultur, måste man också kunna höra jobbiga saker. Jag gillar inte konflikter — just därför vill jag ha en trygg och fungerande arbetsgemenskap. — Vi strävar inte efter perfektion, utan efter ärlighet. Om vi gör något bra, vill vi prata öppet om det. Men bara när det verkligen syns i vardagen, tillägger hon. Halverson avslutar: — En restaurang lyckas när kök och matsal är ett och samma team. När människor känner sig uppskattade, märks det i jobbet, stämningen och servicen. På Kuurna och Klaava är receptet för en bättre arbetskultur enkelt, men kräver vilja: respekt, lyssnande och en gemensam vilja att göra rätt – varje dag, varje pass. Text: Olivia LehmuskallioBilder: Eeva Anundi Keywords: turism och restaurang Vad tyckte du om detta innehåll? PhoneDetta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.Reaktio(Obligatoriskt) Detta var användbart Jag gillade verkligen det här innehållet Jag förstod inte Detta var inte användbart Kommentar (valfritt)CAPTCHA Share Läs nästa Nyheter likabehandling turism och restaurang vinst i rätten Obetalda löner, ogrundade uppsägningar, diskriminering – företag dömdes att betala nästan 150 000 euro till fem anställda 16.10.2025 Artiklar förtroendevalda på arbetsplatsen turism och restaurang Stå upp och tala ut 23.6.2025 Nyheter bevakningsbranschen fastighetstjänstebranschen kollektivavtal turism och restaurang Palmias anställda inom mat-, restaurang-, städ-, fastighets- och säkerhetstjänster omfattas nu av PAMs kollektivavtal 19.5.2025
Nyheter likabehandling turism och restaurang vinst i rätten Obetalda löner, ogrundade uppsägningar, diskriminering – företag dömdes att betala nästan 150 000 euro till fem anställda 16.10.2025
Nyheter bevakningsbranschen fastighetstjänstebranschen kollektivavtal turism och restaurang Palmias anställda inom mat-, restaurang-, städ-, fastighets- och säkerhetstjänster omfattas nu av PAMs kollektivavtal 19.5.2025