Työsuhde

Työsuhde syntyy, kun työntekijä sopii tekevänsä työtä työnantajalle tämän johdon ja valvonnan alaisena. Työsuhteen perustunnusmerkit ovat, että työtä tehdään työsopimuksen perusteella työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena, palkkaa tai muuta vastiketta vastaan.

Tavallisesti työsuhteen aluksi tehdään työsopimus, jossa työntekijä ja työnantaja sopivat työsuhteen ehdoista. Suullinenkin sopimus tulkitaan työsopimukseksi, mutta on molempien kannalta varmempaa, kun se tehdään kirjallisesti. Silloin työntekijä ja työnantaja tietävät molemmat mitä on sovittu.

Työntekijällä on oikeus työehtosopimuksen mukaiseen palkkaan, järjestäytymiseen, lakien ja sopimusten antamaan suojaan ja turvalliseen työympäristöön. Työntekijän velvollisuutena on suorittaa työ huolellisesti työnjohdon ohjeita noudattaen, kieltäytyä työnantajan kanssa kilpailevasta toiminnasta, pitää liike- ja ammattisalaisuudet ja ottaa huomioon työnantajan etu.

Työnantajalla on oikeus johtaa työtä, ottaa työntekijöitä työhön ja purkaa ja irtisanoa työsopimus. Työnantajan tulee noudattaa lakeja ja sopimuksia, kohdella työntekijöitä tasapuolisesti, huolehtia työturvallisuudesta, antaa työntekijälle kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista, edistää hyvää työilmapiiriä, työntekijän työssä suoriutumista ja ammatillista kehitystä.

Puhelinpalvelu ma–pe

Moniin kysymyksiin löydät  vastauksia verkkosivuiltamme

Esimerkiksi jäsenyyteen, jäsenmaksuihin sekä jäsenetuihin liittyvät asiat

Esimerkiksi palkkaan, työaikoihin, lomiin ja irtisanomisiin liittyvät asiat

Ärenden som bland annat hänför sig till medlemskapet, medlemsavgifter samt medlemsförmåner och frågor som bland annat hänför sig till lön, arbetstider, semester och uppsägning.

Matters concerning among others your membership, membership fees and benefits

Questions you have about salary, working hours, holiday and dismissal etc.

Muut palvelukanavat

Siirry Yhteystiedot-sivulle

PAMin palvelut kesällä
Puhelinpalveluissa on poikkeuksia kesällä 5.–30.7.
Puhelinpalvelut ma–ti ja to–pe klo 10 –14 . Keskiviikkoisin suljettu.

PAMin aluetoimistot ovat suljettuina 5.–30.7. lukuun ottamatta Helsinki-Uudenmaan aluetoimistoa, joka on auki normaalisti koko kesän.